Vier redenen waarom Tomb Raider de beste game van 2013 kan zijn

Vier redenen waarom Tomb Raider de beste game van 2013 kan zijn

De nieuwe Tomb Raider was eindelijk nog eens een volwaardige reboot van de klassieke serie. De game kwam begin dit jaar uit, en het was meteen een van de topkandidaten voor game van het jaar.

1. Leuk spelsysteem

Hoewel het hele spelsysteem zeker niet nieuw of origineel is, heeft Tomb Raider zich wel een icoon gemaakt in het puzzel- en avonturengenre. Al die opgedane kennis werd in deze game verder geperfectioneerd, wat resulteert in een geweldig evenwicht tussen puzzels, vechtscènes, spionage- en sluiptechnieken, het leuke upgradesysteem, en het ontdekken van het eiland.

2. Prachtig te ontdekken eiland

Het eiland waarop Lara en haar bende stranden is een mooi staaltje ontwerp. Bovengronds ga je al moeite hebben om alle plaatsjes te bereiken en ontdekken, en dan ben je nog niet aan de ondergrondse tombes begonnen. Sommigen uithoeken zijn enkel te bereiken voor de beste puzzelaars onder de gamers, wat zij natuurlijk leuk vinden, maar frustrerend kan zijn voor de minder begaafde oplossingszoekers.

3. Een nieuwe Lara Croft

Welke andere reden is er nog nodig? Lara is misschien wel het populairste vrouwelijke hoofdpersonage uit de gamewereld, en dat zal ze waarschijnlijk voor geen klein deel te danken hebben aan haar rondborstige voorkomen. De nieuwe, jonge Croft van de reboot heeft echter opnieuw op de tekentafel gelegen, en kreeg daar een kleinere bh-maat aangemeten. Ze blijft wel heel herkenbaar, maar het nieuwe verhaal doet toch een nieuw licht op haar schijnen. Niet meer de stoere, taaie Croft, wel een breekbaar, onzeker meisje dat nog moet opgroeien.

4. Vuile details

Dat er grafisch goed over deze game is nagedacht, mag duidelijk zijn. Zo verandert het uiterlijk van Lara constant na elke actie. Moet ze door de modder kruipen, worden haar kleren en huid erg vuil, wat zo blijft tot ze in een (propere) waterplas duikt of onder een waterval gaat staan. Die details zorgen toch voor net dat tikkeltje extra.

Waarom een andere game met de titel zou kunnen gaan lopen

Hoewel de ontwikkelaars duidelijk oog hadden voor Lara’s details, komt ze toch vaak hetzelfde type vijanden tegen. Ook de quicktime events – momenten waarbij je op exact het juiste moment op een bepaalde knop moet duwen – komen net iets te vaak voor. Voorts zijn de puzzels in de hoofdmissie vaak te makkelijk, terwijl het niveau in de zijmissies exponentieel toeneemt.

Gesponsorde artikelen