Vijf redenen waarom Pikmin 3 de beste game van 2013 kan worden

Vijf redenen waarom Pikmin 3 de beste game van 2013 kan worden

In Wii U-game Pikmin 3 bestuur je enkele ruimtevaarders die op een vreemde planeet fruit moeten verzamelen. Ze krijgen daarvoor de hulp van Pikmin, kleine mannetjes die als gewillige slaafjes alles doen wat je personages hen opdragen. Ze verzamelen fruit, vallen zonder vrees de grootste monsters aan en wandelen als kippen zonder kop hun dood tegemoet wanneer jij iets doms doet. Pikmin 3 is bij de beste games van 2013 wegens de volgende redenen:

1. Het concept is even simpel als geniaal

Het opzet van de game is heel eenvoudig, maar wel tot in de puntjes uitgewerkt. De soorten Pikmin hebben verschillende eigenschappen, waardoor je als speler steeds goed moet nadenken hoe je problemen oplost. Je ervaart dan ook veel voldoening wanneer je opdrachten tot een goed einde hebt gebracht. De gamesessies zijn ook vrij kort, waardoor je steeds geneigd bent nog eentje te spelen: verslavend.

2. Pikmin 3 is voor alle leeftijden

Het is niet gemakkelijk een game te maken voor zowel jong als oud, een kunstje dat goeie ouwe Nintendo beheerst als de beste.

3. De kleurrijke wereld is uniek

In een gameslandschap waarin de beelden steeds realistischer worden, kiest Nintendo heel bewust voor een sprookjesachtige, prachtig vormgegeven ‘reuzenwereld’ waarin de kleuren echt van je scherm spatten. 

4. De besturing is heel intuïtief 

De game maakt prima gebruik van de tablet- en WiiMote-controllers. Het is speelbaar met de tabletcontroller of een gamepad, maar je kan je Pikmin ook selecteren en wegsturen met je WiiMote-afstandsbediening. De tabletcontroller kan je dan als tweede scherm naast je zetten voor een overzicht van de wereld.

5. Het spel doet je echt van de Pikmin houden

De game zuigt je echt mee en maakt je betrokken in het verhaal. Je brengt een level liefst tot een goed einde zonder schattige Pikmin te verliezen aan een van de kleurrijke monsters die over de planeet huppelen. Dat laatste is misschien nog de strafste stoot van het spel: dat je echt veel moeite doet om geen Pikmin kwijt te spelen, terwijl dat rationeel voor niets nodig is: je kan nieuwe slaafjes letterlijk uit de grond plukken.

Wat de game nog van de overwinning kan houden

Het geluid lijkt tijdens enkele statusmomenten zo weggewaaid uit het NES-tijdperk. Ook de eentonige stemmen van de ruimtevaarders gingen snel vervelen, om nog maar te zwijgen over dat irritant fluitje waarmee je Pikmins in het gelid houdt.

Gesponsorde artikelen