Vlaams Parlement moet met speciale offerte van 350.000 euro ActuaTV redden

Vlaams Parlement moet met speciale offerte van 350.000 euro ActuaTV redden

Politiek sexy maken, een uitdaging die het Vlaams Parlement officieel wil aangaan. Vanaf het nieuwe werkjaar zal het Vlaams Parlement een eigen televisiezender starten, of ten minste zo staat het op de aanbesteding. In werkelijkheid is het een reddingsboei om ActuaTV levend te houden, want dat verloor z’n inkomsten van Telenet. Een vreemde vorm van mediasteun dus …

Heeft het Vlaams parlement dan al niet een eigen tv-programma, met name Villa Politica? En worden de plenaire vergaderingen ook niet live op de site gestreamd? Het antwoord is simpel: ja, dat gebeurt allemaal. En toch vindt het Vlaams parlement het dan nodig om een offerte uit te schrijven om zelf ‘parlementaire tv’ te gaan maken. Vreemd, op het eerste zicht.

In Het Nieuwsblad verdedigt parlementsvoorzitter Jan Peumans (N-VA) het project. Hij spreekt over: het leven zoals het is in het parlement. Als het van hem zou afhangen mag het allemaal iets sexyer zijn en flashy.

Maar de vraag is of die tv-zender die “politiek sexy zal maken” daarvoor echt bedoeld is. Afgelopen maandag heeft het bureau van het Vlaams Parlement een openbare aanbesteding uitgeschreven. Kandidaten hebben tijd tot 12 september om een dossier in te dienen.

Stevige steun van 350.000 euro

ronnen in het Vlaams parlement zijn duidelijker: het gaat om een stevige steun, namelijk 350.000 euro jaarlijks om “analoge televisie” te voorzien. De offerte is op maat geschreven van ActuaTV de zender die tot nu toe ook de zittingen volgde in het Vlaams parlement.

Alleen, ActuaTV is niet langer deel van het zogenaamde ‘must carry’-pakket van Telenet: de kabelgigant is niet langer verplicht om de zender te geven. Die verliest zo honderdduizenden euro’s en kon niet langer overleven.

Na wat lobbying komt het Vlaams parlement nu over de brug: plots is er die offerte. Daarmee kan ActuaTV nu verder. Maar een echt fraai voorbeeld van een transparant en helder mediabeleid is het niet. Alleen is de 350.000 euro natuurlijk wel klein bier met de ruim 200 miljoen die de uitgevers van kranten jaarlijks krijgen aan verdoken staatssteun via BPost en het tarrief van 0 procent BTW op kranten. Ook daar is geen sprake van een transparante of duidelijke steun.

Gesponsorde artikelen