Vlaamse tv-zenders mogen meer reclame uitzenden in primetime

televisie zappen reclame
Shutterstock

De coronacrisis zorgt ervoor dat mensen veel meer televisie kijken dan normaal. Ironisch genoeg zorgt dat toch niet voor meer inkomsten voor televisiezenders, want de advertentiemarkt is compleet ingestort. Een nieuw decreet van het Vlaams Parlement moet ervoor zorgen dat tv-zenders meer flexibiliteit hebben om reclame uit te zenden wanneer zij willen.

De reclame-inkomsten van Vlaamse televisiezenders staan al langer onder druk door de opkomst van internationale spelers zoals YouTube, Facebook en Google. Bovendien zorgen digitale televisie, met uitgesteld kijken, en streamingdiensten zoals Netflix ervoor dat mensen minder naar reclame kijken dan vroeger. De coronacrisis raakt hen dan ook extra zwaar.

Om daaraan tegemoet te komen, heeft het Vlaams Parlement vandaag een decreet goedgekeurd dat ervoor zorgt dat Vlaamse tv-zenders meer vrijheid hebben om advertenties te plannen. Het voorstel kwam van meerderheidspartijen N-VA, Open Vld en CD&V.

Meer flexibiliteit

Het huidige Mediadecreet schrijft voor dat zenders per uur 12 minuten reclame mogen uitzenden. Dat komt dus neer op 20 procent van de zendtijd. Met het nieuwe decreet zal die 20 procent berekend worden op grotere tijdsblokken, namelijk tussen 6 uur ’s morgens en 18 uur ’s avonds en van 18 uur ’s avonds tot middernacht. Daardoor kunnen zenders ervoor kiezen om tijdens primetime, wanneer advertenties duurder zijn, langere of meer reclameblokken uit te zenden.

“Deze moeilijke periode toont meer dan ooit het belang van kwaliteitsmedia: mediabedrijven hebben meer dan ooit een verbindende en maatschappelijke rol door de mensen goed te informeren en te entertainen. Daartegenover staat dat grotere mediabedrijven maar ook regionale zenders worden geconfronteerd met uitgestelde en geannuleerde reclamecampagnes. Meer flexibiliteit om campagnes in te plannen, van zodra er opnieuw vraag is, moet hen terug ademruimte geven”, legt Vlaams Parlementslid Karin Brouwers (CD&V) de beslissing uit.

Te veel reclame?

De vrees dat die nieuwe regels voor een overdaad aan reclame zullen zorgen tijdens primetime is volgens Vlaams Parlementslid Stephanie D’Hose (Open Vld) ongegrond. “We vertrouwen op de expertise bij de commerciële en regionale televisiezenders om deze liberalisering van de reclameregels op een verantwoordelijke en volwassen manier in te zetten”, zegt zij.

Vlaams volksvertegenwoordiger Marius Meremans (N-VA) treedt haar daarin bij: “De zenders kunnen zelf het beste inschatten hoe ze omgaan met deze extra flexibiliteit. Een aangename kijkervaring zal altijd het meeste kijkers trekken dus we gaan ervan uit dat de zenders er omzichtig mee zullen omspringen en we ook na de coronapandemie niet meteen overspoeld zullen worden door reclame.”

Gesponsorde artikelen