Vliegen op Zaventem wordt duizend keer aangenamer dankzij ‘Connector’ 

Morgen opent Brussels Airport z’n megaproject ‘Connector’ dat hét symbool wordt voor de vernieuwing van de luchthaven. De uitbreiding verbindt de twee pieren en moet de “beleving” voor de passagier verbeteren en de ellendige tunnel vervangen. De immense taksvrije zone zal de thuis worden voor winkels, restaurants en bars. Bovendien zal het gebouw bijdragen tot de doelstellingen die ze zichzelf hebben opgelegd: tegen 2020 de CO2-uitstoot met 20 procent verminderen. 

Het verbindingsgebouw wordt de blikvanger voor de luchthaven in Zaventem en zal de ondergrondse tunnel vervangen die nu de twee pieren met elkaar verbindt. Brussels Airport kreeg vaak klachten over die ellendige tunnel waarmee de reizigers heel wat tijd verliezen. Daarom investeerde de luchthaven zo’n 71 miljoen euro, de grootste investering sinds de bouw van Pier A. 

De reizigers staan centraal in het gebouw: een immense taksvrije zone, verschillende soorten zitjes zodat iedereen op z’n gemak is en op heel wat plaatsen stopcontacten en USB-aansluitingen om je apparaten aan te sluiten. 

93 kilo chocolade per uur

Het gebouw heeft een totaaloppervlakte van maar liefst 32.850 m² waarvan er 5.000 m² voorzien is voor bars, restaurants en winkels. Daarbij zal de focus vooral liggen op Belgische specialiteiten zoals bier en chocolade.

Nu vliegt er al zo’n 815 ton chocolade per jaar over de toonbanken in de luchthaven, dat is 93 kilo per uur. Brussels Airport is daarmee de grootste chocoladewinkel ter wereld en dat getal zal met de komst van de nieuwe shoppinghal waarschijnlijk nog hoger worden. 

Hippe luchthaven

Bij de inrichting van Connector werd vooral rekening gehouden met functionaliteit en staat de reiziger centraal. Je zal kunnen kiezen uit verschillende soorten stoelen en bij verschillende van die zitjes is ook een stopcontact en USB-ingang om je tablet, gsm of laptop op te laden. 

Ecologisch verantwoord

De inzet is hoog: Brussels Airport heeft zichzelf de doelstelling opgelegd om tegen 2020 hun CO2-uitstoot te verminderen met maar liefst 20 procent. Connector is dan ook hét schoolvoorbeeld van hoe het moet. Het gebouw is heel goed geïsoleerd en energiezuinig. 

Bovendien is ook het design van het gebouw enorm slim aangepakt. De grote ramen geven niet alleen een zicht op alle activiteiten van de luchthaven, maar zijn ook goed isolerend (zowel thermisch als tegen geluid). Je zal zelfs amper horen als een vliegtuig opstijgt. De zonneschermen bij de ramen moeten dan weer vermijden dat het gebouw te snel zou opwarmen en het water dat op het dak valt wordt opgevangen en gebruikt om de wc’s door te spoelen en om te schoonmaken. 

Safety first

De luchthaven vernieuwt z’n hele veiligheidsproces en investeert zo’n zes miljoen euro om alles vlotter te laten verlopen. In Connector zijn er 25 screening lanes, het grootste screeningsplatform van Europa. Dat wil dus ook zeggen dat je veel minder lang zal moeten aanschuiven om door de veiligheidscontrole te geraken.

De x-ray screening van de handbagage zal voortaan niet meer naast de laan verlopen, maar de personen die de beelden analyseren zullen in een aparte ruimte zitten zodat ze minder snel afgeleid zijn en dus minder dingen over het hoofd zien. 

Architecturaal hoogstandje

De twee pieren zijn in totaal verschillende tijdsgeesten gemaakt, het ene in de jaren 90 en het anderen in de jaren 2000. De verbinding tussen beide moest dus de twee stijlen verzoenen en toch vernieuwend zijn. 

Een van de opvallendste eigenschappen van het gebouw is het dak, dat gebouwd is met een soort van zaagtandstructuur. Die zorgt ervoor dat er heel veel licht binnenvalt zonder dat het gebouw al te snel opwarmt. 

Om de beleving voor de passagier zo plezant mogelijk te maken, zijn de ramen van het gebouw erg hoog en kan je dus alles in het oog houden. 

In augustus 2011 stelde Brussels Airport het architectenbureau CTHM aan om bouwplannen te maken. Het immense project ging in 2013 echt van start en is nu klaar. 

Morgen wordt het gebouw ingehuldigd door premier Charles Michel (MR) en koning Filip. Vanaf donderdag zal het gebouw voor alle reizigers open zijn. 

Check hier het promotiefilmpje van Connector. 

Bekijk hier de evolutie van de werken. 

Meer
Lees meer...