Vliegtuigcrash Germanwings: copiloot liet het toestel bewust crashen 

Vliegtuigcrash Germanwings: copiloot liet het toestel bewust crashen 

De crash van vlucht 4U9525 van Germanwings in de Franse Alpen zou met opzet veroorzaakt zijn door de Duitse copiloot. “Hij wou vrijwillig het toestel vernietigen”, heeft de procureur verantwoordelijk voor het onderzoek gezegd op een persconferentie in Marseille. De copiloot was volledig bij bewustzijn, over zijn motief tasten de onderzoekers voorlopig nog in het donker.

Volgens het onderzoek is er geen enkele andere mogelijke verklaring: de copiloot van het gecrashte toestel van Germanwings wilde het vliegtuig vernietigen. Dat besluit het parket van Marseille over de crash van de Airbus A320 waarbij dinsdag 150 mensen om het leven kwamen.

Doodnormaal gesprek

De procureur heeft meer verteld over de analyse van de gesprekken in de cockpit die ze verkregen via de zwarte doos. “Tijdens de eerste twintig minuten van de vlucht praatten de piloten op een normale, zelfs ontspannen manier met elkaar”, aldus het parket. “Vervolgens horen we de boordcommandant de briefing voorbereiden voor de landing in Düsseldorf, de antwoorden van de copiloot daarop lijken doodkalm.”

“Toen de piloot naar het toilet ging, bleef de copiloot, ondertussen geïdentificeerd als Andreas Lubitz, alleen achter in de cockpit. Toen hij alleen was manipuleerde hij de boordapparatuur zodat het vliegtuig een dalende koers inzette. Die actie kan op dat ogenblik van de vlucht alleen maar bewust worden ingezet. Daarna weigerde hij bewust om de piloot terug binnen te laten.”

Bij bewustzijn

De procureur sluit uit dat de man buiten westen geraakte. “We hoorden hem rustig ademen, niet de ademhaling van iemand die een aanval kreeg. En toch reageerde hij tien minuten lang met geen woord op de vragen van de luchtverkeersleiding. Hij had geen enkele reden om het contact met andere vliegtuigen te verbreken”, zegt de procureur van het parket van Marseille.

De piloot van het toestel wilde terug naar binnen komen en heeft minutenlang op de deur geklopt, maar de copiloot negeerde hem compleet. “We horen de boordcommandant verschillende keren de toegang vragen tot de cockpit, maar de copiloot antwoordt niet.”

De luchtverkeersleiding heeft dan verschillende keren contact proberen opnemen, maar kreeg geen antwoord. “Op dat moment verstuurt de luchtverkeersleiding een noodsignaal.” Vervolgens bleek uit de geluidsfragmenten dat de alarmsignalen in het toestel afgingen terwijl de piloot bleef proberen om in de cockpit te geraken.

Schreeuwende passagiers

Tijdens de laatste minuten voor het vliegtuig crashte, begonnen de passagiers te schreeuwen. “Ik denk dat de passagiers pas op het laatste moment doorhadden wat er gaande was. Er zijn gillen te horen vlak voor het moment dat het vliegtuig de grond raakt”, zegt de procureur.

“Juist voor de finale crash, horen we het geluid van een eerste impact op een rotswand. Daarna crasht het vliegtuig aan 700 kilometer per uur tegen de berg.”

De copiloot was een 28-jarige man uit de Duitse stad Montabaur. Waarom de man het toestel wilde vernietigen is nog niet duidelijk. “Hij staat niet bekend als terrorist bij de inlichtingendiensten”, klinkt het. Zijn familie is onderweg naar Marseille. Hier lees je wat we al weten over hem.

Gesponsorde artikelen