Voor 9/11 was de bewuste crash van het vliegtuig van Germanwings zo goed als onmogelijk geweest

Voor 9/11 was de bewuste crash van het vliegtuig van Germanwings zo goed als onmogelijk geweest

Het bericht dat de copiloot van het vliegtuig van Germanwings het toestel bewust liet crashen, klinkt niet alleen heel onwaarschijnlijk, het was ooit ook zo goed als onmogelijk geweest. Pas sinds 9/11 zijn er nieuwe veiligheidsmaatregelen gekomen, zodat het lastiger werd om de cockpit binnen te dringen. In dit geval ook voor de piloot zelf. Al zou het bij vele grote maatschappijen nog steeds zo goed als onmogelijk zijn.

Vliegen is sinds 11 september 2001 zeker veiliger geworden. De manier waarop terroristen toen de controle over verschillende vliegtuigen verwierven en ze op de WTC-torens en het Pentagon lieten vliegen, zou vandaag haast uitgesloten moeten zijn. De meeste regeringen en vliegtuigmaatschappijen hebben veertien jaar geleden maatregelen genomen om indringers uit de cockpit te weren. In de Verenigde Staten mogen sommige piloten binnen een programma zelfs een vuurwapen dragen voor het geval ongewenst bezoek de veiligheid van de vlucht in gevaar brengt.

Overbeveiliging?

Dat is vlucht 9525 van Germanwings waarschijnlijk fataal geworden. Uit het Franse onderzoek blijkt dat de piloot gedurende acht minuten geprobeerd heeft om terug in de cockpit te geraken. Hij had zijn post even verlaten om naar het toilet te gaan, waarna copiloot Andreas Lubitz hem buitensloot. Die zette vervolgens de snelle daling in die uiteindelijk tot de crash zou leiden. De veiligheidsmaatregelen om terroristen tegen te houden, werken dus omgekeerd wanneer een piloot zelfmoordplannen heeft.

In principe zijn er drie mensen aan boord die de deur van de cockpit kunnen ontgrendelen. Naast de piloten zelf is dat de hoogste steward of stewardess in rang. Maar je kan de deur vanuit de cockpit ook dichthouden en dan duurt het 20 minuten voor het systeem weer zich ontgrendelt. Is dat laatste dan overbeveiliging? Luchtvaartexpert Luk De Wilde legt aan het VRT-journaal uit hoe het systeem precies werkt en dat er misschien iets zal moeten worden herzien.

Piloot nooit alleen laten

Alhoewel, volgens Mashable zijn er in de VS en bij verschillende grote maatschappijen wel procedures die dit drama hadden kunnen vermijden. Als de piloot de cockpit verlaat, zou de hoogstgeplaatste steward of stewardess naar binnen moeten komen. Op die manier kan er dus nooit iemand helemaal alleen aan het roer zitten. De steward moet zelf de deur openen om de piloot buiten en weer binnen te laten. In Europa bestaat die regel nog niet.

Nochtans volgen vele maatschappijen wereldwijd het Amerikaanse voorbeeld. Dat betekent dus dat Germanwings het protocol van moedermaatschappij Lufthansa mogelijk verbroken heeft. Wat ook nog opvalt is dat de piloot naar het toilet moest tijdens de korte trip tussen Barcelona en Düsseldorf. Dat is uitzonderlijk, aangezien de meeste piloten hun voorzorgen nemen zodat ze tijdens korte vluchten het toilet niet hoeven te bezoeken.

Het mag duidelijk zijn dat er zeker lessen uit deze tragedie zullen worden getrokken. Een andere lagekostenmaatschappij, Norwegian Air Shuttle, liet al weten de procedures te zullen wijzigen zodat altijd twee mensen in de cockpit aanwezig zijn. In de video hieronder zie je nog hoe de beveiligde deuren van de cockpit precies werken.

(Bronnen: Mashable, VRT)

Gesponsorde artikelen