Vroeg in bed, op om vier uur ’s morgens? Da’s efficiënter voor meer mensen dan je denkt

Slaaptips

Om vier uur ’s morgens opstaan en je kiplekker voelen, maar wel ’s avonds om acht uur in slaap vallen. Het klinkt ongezond en toch kent iedereen wel iemand die het doet. Gezond? Wel, het komt alleszins vaker voor dan je zou denken. Maar moeten we dan allemaal om acht uur in bed?

Met de kippen op stok gaan: die uitspraak ken je wel. Maar om acht uur in slaap vallen is de meeste mensen niet gegeven, laat staan dat we vrolijk uit bed wippen om vier uur. Toch zijn er mensen die exact zo leven, helemaal uit zichzelf. Onderzoekers hebben nu ontdekt dat dat ook helemaal niet zo uitzonderlijk is als je zou denken. Minstens 1 op de 300 mensen leeft zo.

Acht uur slaap, vier uur vroeger

Het gaat, voor alle duidelijkheid, niet over mensen die maar vier uur slaap nodig hebben. Wel om mensen die echt op een ander ritme aan hun dag beginnen, maar nog zo’n acht uur slaap nodig hebben, zonder dutje tussendoor.

Die conclusie trekken researchers van de universiteit van San Francisco uit een onderzoek naar slaapapneu. Daarin stonden ontzettend veel gegevens over slaappatronen van de proefpersonen opgeslagen. Bij de analyse van die gegevens zagen ze dat meer dan drie procent van die proefpersonen wel degelijk aangaf voor half negen in slaap te vallen en voor vijf uur ’s morgens wakker te worden.

Hier zijn 5 essentiële slaaptips.

Die mensen doen overdag geen dutje, het is ook geen keuze die beïnvloed werd door hun werkschema of sociale leven. Ze gaven bijna allemaal ook aan dat ze minstens één iemand in de nabije omgeving kenden (eerstelijnsfamilie, specifiek), die ook hetzelfde slaappatroon had. Er zit dus vermoedelijk ook een genetische factor aan.

Advanced sleep

‘Vervroegd slapen’ advanced sleep betekent dus dat de klok van je lijf een paar uur vroeger staat dan gemiddeld. Het slaaphormoon melatonine komt vroeger vrij en er is ook een verandering van lichaamstemperatuur. ’t Ging bijna altijd om mensen jonger dan dertig in de studie en het slaappatroon heeft dus ook niks te maken met minder slapen naarmate je ouder wordt.

Advanced sleep is niet beter of slechter dan een gewoon slaappatroon en het is ook niet ongezond. Het enige nadeel is dat mensen met zo’n slaappatroon het vaak niet uithouden om ’s avonds lang wakker te blijven. Een bloeiend sociaal leven onderhouden, wordt dus al wat moeilijker.

Kan je leren vroeger opstaan?

Voor sommige mensen lijkt het misschien wel aantrekkelijk: om vier uur opstaan, een paar uur werk uit de weg krijgen voor iedereen wakker is en dan ’s avonds vroeg in bed. Maar echt aanleren kan je zo’n vroeg circadiaans ritme niet. Het is echt een kwestie van genetica. Wat je wel kan doen is gestaat je wekker een kwartiertje vroeger zetten.

Raak je ’s avonds moeilijk in slaap? Probeer dan dit!

Gesponsorde artikelen