Vrouwelijke artiesten maken amper 13% van de beste nummers uit 2018

Vrouwelijke artiesten maken amper 13% van de beste nummers uit 2018

Namen als Dua Lipa, Ariana Grande en Cardi B lijken het tegen te spreken. Toch waren de vrouwen in 2018 minder vertegenwoordigd in de 100 beste songs dan tien jaar geleden. De trend is overal voelbaar: ook op de Belgische festivals zijn het nog steeds mannelijke artiesten die overheersen.

Hitlijsten hebben altijd al meer mannen dan vrouwen geteld. Nieuws is dat niet. Dat de kloof tussen de geslachten groter wordt, daar maken veel mensen zich zorgen om. BBC verdiepte zich in de lijst van de 100 beste nummers van 2018, opgesteld door het Britse Official Chart Company. Wat bleek? Amper dertien liedjes zijn uitgebracht door vrouwelijke artiesten. De nummer 1 in de lijst is nochtans deels een vrouwelijk nummer:

Samenwerkingen vooral tussen mannen

In totaal zijn mannen in de lijst drie keer zoveel vertegenwoordigd als vrouwen. Met 30 keer doen de dames het niet slechter dan tien jaar geleden: het aantal is precies hetzelfde gebleven als in 2008. Wat is dan het probleem? Wel, het verschil tussen het aantal mannen en vrouwen is groter geworden doordat er maar liefst 91 zangers of volledig mannelijke groepen in de lijst staan (terwijl dat er tien jaar geleden maar 59 waren).

De oorzaak daarvoor is het steeds groter wordende aantal samenwerkingen onder muzikanten. Om bekender te worden bij een ander publiek dan normaal, gaan ze vaak samenwerken met artiesten uit andere genres. Probleem daarbij is dat vrouwelijke artiesten niet snel samen met andere dames aan een nummer gaan werken. En als ze dat wel doen, zijn die nummers vaak minder populair dan die van verschillende mannen samen. (Zowel in 2008 als in 2018 stond geen enkel liedje in de top 100-lijst dat uitgebracht was door verschillende vrouwen samen.)

Dua Lipa probeerde het eind vorig jaar toch nog eens, met een nummer samen met K-popgroep BLACKPINK.

Wat met Cardi B op de Grammy’s?

Cardi B heeft op de Grammy’s geschiedenis geschreven, maar blijft wel eenzaam als vrouw in de wereld van de rapmuziek. En laat die nu net een steeds belangrijkere rol spelen in de muziek vandaag. Ook dance is een genre dat groot blijft. In dat genre hoor je wel vaak een vrouw zingen, maar het nummer wordt meestal uitgebracht op de albums van de dj’s of producers die eraan meewerken. En die zijn bijna altijd mannen. Bummer.

Belgische festivals

Rock Werchter, Pukkelpop, Graspop en Tomorrowland, de vier grootste Belgische festivals, zijn net als in veel andere landen ook niet echt bezig met hoe hun affiche eruitziet op vlak van gendergelijkheid. Zuiver mannelijke acts zorgen respectievelijk voor 74, 81, 87 en zelfs 90 procent van de affiches van onze festivals. Consultant voor diversiteit in de muziekwereld Lara Baker stelt een belangrijke vraag: “Worden meer mannen gekozen voor affiches, reclames voor radiostations… omdat mensen dat willen? Of willen luisteraars net meer mannen omdat ze alleen maar die namen zien?”

Gesponsorde artikelen