Waar blijft je nieuwe wagen? De kans is groot dat die gewoon in de haven staat te wachten

Er zouden duizenden wagens klaarstaan in de havens van Antwerpen en Zeebrugge, blijkt uit berichtgeving van openbare omroep VRT NWS

Waarom is dit belangrijk?

De voorbije jaren duurt het steeds langer voordat klanten een nieuwe wagen geleverd krijgen. Dat komt door een reeks problemen met de toeleveringsketen, een probleem dat begon tijdens de COVID-pandemie.

De essentie: Door een beperkte transportcapaciteit stapelen nieuwe wagens zich op in de Belgische havens.

  • In totaal zouden nu zo’n 100.000 auto’s klaarstaan om getransporteerd te worden. Dat terwijl de wachttijden voor nieuwe leveringen nu gemiddeld meer dan een half jaar bedragen.
  • Intussen zou er zelfs geen plaats meer zijn in de havens, vertelt Marc Adriansens, CEO van International Car Operators, een logistiek bedrijf uit Beveren, aan VRT NWS. 

De oorzaken: Volgens Adriansens speelde de COVID-crisis een rol. 

  • Toen werd de transportcapaciteit afgebouwd en zijn een aantal vrachtwagenbestuurders andere jobs gaan zoeken.
  • Daarna volgde het wereldwijde tekort aan computerchips. Producenten konden toen niet genoeg auto’s bouwen om te voldoen aan de vraag
  • De energiecrisis die Europa momenteel parten speelt als gevolg van de oorlog in Oekraïne, is een bijkomend probleem. Daardoor zouden er niet genoeg treinen meer zijn om wagens te vervoeren, omdat energietreinen voorrang krijgen.
  • In totaal zou de capaciteit met maar liefst een derde tekortschieten, zegt Adriansens tegenover de openbare omroep.

En nu: Door al die problemen kampen een aantal havens in Europa nu met hetzelfde probleem.

  • Daardoor komen kapiteins van schepen voor moeilijke keuzes te staan. Ze moeten wachten tot er plaats vrijkomt, of ze kunnen uitwijken naar havens in andere landen.
  • Volgens Adriansens kiezen zij er vaak voor om naar onder andere Rotterdam, Vlissingen, Bristol en Le Havre te varen. Maar dat zou het probleem enkel erger maken, omdat ook die havens stilaan vol worden gezet.
  • Het probleem zal net meteen opgelost worden, vertelt hij aan VRT NWS. “Ik voorzie dat we de rest van het jaar problemen zullen hebben. En daarna komen ook de Chinese wagens op ons af. Dus ik denk dat we ook volgend jaar nog met volle terminals zullen zitten.”
Meer
Lees meer...