Waar moet je als influencer op letten bij je belastingen?

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn wekelijkse nieuwsbrief.


De laatste jaren ging de Bijzondere Belastinginspectie vaker op controle bij influencers. Hun belastingen werden in veel gevallen flink verhoogd. Waar moeten influencers aan denken bij het invullen van de belastingbrief? Charlotte Lardenoit, advocate bij Sansen Tax Lawyers, geeft uitleg op Business AM.


Beluister hier het volledige gesprek met Charlotte Lardenoit.


Zoals vaak bij belastingen, hangt het van een aantal factoren af. Lardenoit stelt dat het verschil hem voornamelijk zit in de frequentie van de activiteiten.

  • “Stel dat een influencer sporadisch bepaalde marketingdiensten verrichten, bijvoorbeeld door een kledingstuk te ontvangen en daar bepaalde prestaties tegenover zet, dan zal dat gekaderd worden als een divers inkomen”, legt Lardenoit uit.
    • “Fiscaaltechnisch is een divers inkomen een inkomen dat je krijgt uit een occasionele activiteit, zonder dat je hiervoor echt een organisatie opzet.”
    • “Dat wordt belast aan een vlak tarief van 33 procent.
  • “De fiscus heeft daar een andere mening over zodra de activiteiten van die influencer niet meer sporadisch zijn.”
    • “Als de influencer herhaaldelijk bepaalde artikelen ontvangt, reizen mag maken voor een bepaald bureau… in die context gaat de fiscus dat beschouwen als een beroepsinkomen”, verklaart de advocate.
    • “Dat wordt uiteraard, zoals gekend, getaxeerd aan één van de hogere tarieven, afhankelijk van de schijf waarin je belandt. Dan zit je al snel aan 50 procent.”

Voordelen alle aard

Veel influencers krijgen goederen, zoals kledij, om te promoten. Dat is al iets moeilijker om te noteren op de belastingsaangifte.

  • “Dat is wat men noemt een voordeel, bijvoorbeeld van alle aard. Daar moet je aangeven wat dat voorwerp voor u werkelijk waard is, eigenlijk de waarde aangeven dat je er zelf voor zou betalen.”
  • “De influencer die beroepsmatig ook een bepaalde job uitoefent dat gepaard gaat met diezelfde marketingverdiensten, moet oppassen. Zij zullen meer in het oog springen van de fiscus”, aldus Lardenoit.

(ns)

Meer
Lees meer...