Waarom (de marketingcampagne van) De Mol een succes is voor VIER

Waarom (de marketingcampagne van) De Mol een succes is voor VIER

4 weken op rij keek ik uit naar maandagavond. Om 20u35 begint dan op VIER één van de betere programma’s die tegenwoordig op onze televisieschermen te zien is. Om 20u35 zit ik, net zoals duizenden andere Vlamingen, klaar voor De Mol. Een succesprogramma voor de programmamakers, Woestijnvis en VIER.

De eerste aflevering begon sterk met net geen 1 miljoen kijkers. Een ijzersterke start voor een programma op deze televisiezender. Natuurlijk zijn deze kijkcijfers naarmate het aantal afleveringen gedaald, maar toch blijven de kijkcijfers hoog. Maar mogen in 2016 enkel kijkcijfers bepalen of een televisieprogramma, zoals De Mol, succesvol is?

In 2016 moeten we op andere manier kunnen nadenken over het bepalen van een succesformule voor een programma. VIER heeft de succesformule voor dit programma alvast beet en dat allemaal dankzij een goed uitgespeelde marketingcampagne. Want geef nu toe: het programma zou toch minder leuk zijn als je niet mee op zoek kon gaan naar De Mol? Tijd om eens een analyse te maken over hoe ik naar de marketingcampagne van De Mol kijk!

Een ijzersterke marketingcampagne

De hype over De Mol begon al op maandag 22 juni 2015 want Gilles was op zoek naar kandidaten. Op die bewuste maandag ontplofte het internet. Op Twitter en alle nieuwssites was te zien dat heel Vlaanderen uitkeek naar de terugkeer van De Mol. Een ideale start voor het programma. Zelf blijf ik de Mol zien als iets mysterieus. Het mysterie tijdens de zoektocht naar De Mol. Daarom lijkt het mij vanzelfsprekend dat de marketingcampagne van De Mol tot in de puntjes is voorbereid. Als 1 schakel van de communicatie ervoor zou zorgen dat de De Mol verraden wordt, dan zou dat dodelijk zijn voor het programma. Mysterieus communiceren was dus de boodschap.

Zo werden de kandidaten pas vlak voor de eerste aflevering bekendgemaakt. Een ideale zet van VIER om de hype net voor de start van het programma nog eens te boosten. Deze communicatie zorgde ervoor dat alle websites van kranten vol stonden met berichten over De Mol. Daarnaast kon je het logo, de “duim van de Mol”, overal zien: via sociale media, websites, kranten en tijdschriften maar zelfs ook op straat. Wanneer je de duim zag, dan wist je hoe laat het was.

En dat is nog maar het begin. Elk bericht wordt strategisch opgesteld. VIER denkt goed na over de verwoording van alles dat men naar buiten brengt. Je weet nooit zeker of er ergens een tip zit verscholen in de communicatie waardoor je elk bericht onder de loep neemt. Zo werd in de eerste aflevering gesproken over de favoriete liedjes van de kandidaten. Een tweet van 12 februari door @opVIER legde nog eens de nadruk op muziek. De aflevering van 22 februari ging in het eerste deel ook over muziek. Een tip of.. ben ik iets te fanatiek bezig tijdens mijn zoektocht naar De Mol?

Juist dat fanatiek bezig zijn met het programma is een onderdeel van de succesformule van De Mol.

Iedereen praat, denkt en communiceert in termen van de Mol

Met iedereen bedoel ik ook echt iedereen. Op maandagavond moet een andere hashtag dan #demol niet proberen om op nummer 1 te komen. Want maandagavond is #demol de absolute winnaar op Twitter. Dat bewijst dat we zelfs tijdens het programma fanatiek bezig zijn. Merken we iets op, dan delen we dat zo snel mogelijk met de mensen op Twitter. Samen gaan we op zoek naar De Mol.

Ook uitgesteld kijken is een ramp. Kijk je het programma later? Dan moet je absoluut alle nieuwssites, Twitter en zelfs sociaal contact vermijden. Ik heb het vorige week geteld. Elke dag zat ik met steeds andere mensen te discussiëren over De Mol. Je kan niet anders dan het programma om 20u35 op maandagavond te bekijken want anders ben je niet mee en kan je de volgende dag niet meepraten over De Mol op het werk. Het programma leeft dus echt bij de mensen. De droom van elke marketeer.

De Mol is niet alleen een TELEVISIEprogramma.

Het is MEER dan een televisieprogramma. Voor heel wat televisieprogramma’s stopt de betrokkenheid nadat het televisieprogramma gedaan is. Vier probeert die betrokkenheid vast te houden door een website en mobiele applicatie te ontwikkelen waar je samen met jouw vrienden op zoek kan gaan naar De Mol.

Het spel gaat dus letterlijk verder op de website. Meer mensen op de website van VIER betekent ook dat meer mensen de advertenties op de website zien. Ideaal voor een mediabedrijf dat creatief op zoek moet gaan naar nieuwe inkomsten. VIER heeft begrepen dat je mensen betrokken moet houden met je televisieprogramma om er voordeel uit te halen.

Onderdelen van de succesformule samengebracht

Een concrete formule heb ik niet, toch denk ik wel dat het duidelijk is dat het succes van De Mol niet enkel en alleen afhankelijk is van de kijkcijfers. Oké, je hebt goede kijkcijfers nodig, maar die bereik je enkel en alleen door een goede marketingcampagne op te zetten waarbij men zorgt dat mensen betrokken geraken voor, tijdens en na een aflevering. Je moet zorgen als programmamaker dat de “hype” blijft en dat mensen (en kranten) erover blijven praten. Dat bereik je dan weer door doordacht en mysterieus te communiceren over De Mol zodat iedereen de mol echt wilt ontmaskeren.

Al deze elementen zorgen dat het televisieprogramma een succes wordt en we weten allemaal dat een succesvol programma heel wat voordelen heeft voor adverteerders en de televisiezender. Welke adverteerder wilt nu niet genieten van de aandacht dat het programma krijgt zodat zijn reclameboodschap tijdens de reclame bekeken wordt door een grote groep mensen? A.S. Adventure wilt natuurlijk ook dat hun producten (en naam) tijdens het programma door zoveel mogelijk mensen wordt gezien. Tevreden adverteerders zorgen dan weer dat SBS België tevreden kan zijn en we daardoor heel misschien al kunnen dromen over een vijfde seizoen van De Mol.

Natuurlijk is dit hoe ik als “student” marketeer naar het programma kijk. Het lijkt mij enorm leerrijk om met de programmamakers/marketeers van het programma te praten over de strategie die ze hebben bedacht en uitgevoerd. Als student Marketeer kan je zo’n marketingcampagne alleen maar bewonderen. Ben jij een marketeer van het programma? Dan mag je mij na afloop van het programma altijd contacteren!

Ik kan jullie trouwens alvast vertellen dat mijn mol nog steeds in het spel zit. Mocht hij/zij het spel verlaten, dan ga ik weer als een fanatiekeling op zoek naar tips op sociale media en websites. Juist zoals de programmamakers willen dat we reageren.

VIER.BE – SBS Belgium

Meer weten?

Aarzel dan niet om eens mijn blog te bezoeken. Ook mag je me altijd toevoegen op Twitter!

De Mol is niet alleen een TELEVISIEprogramma.

Het is MEER dan een televisieprogramma. Voor heel wat televisieprogramma’s stopt de betrokkenheid nadat het televisieprogramma gedaan is. Vier probeert die betrokkenheid vast te houden door een website en mobiele applicatie te ontwikkelen waar je samen met jouw vrienden op zoek kan gaan naar De Mol.

Het spel gaat dus letterlijk verder op de website. Meer mensen op de website van VIER betekent ook dat meer mensen de advertenties op de website zien. Ideaal voor een mediabedrijf dat creatief op zoek moet gaan naar nieuwe inkomsten. VIER heeft begrepen dat je mensen betrokken moet houden met je televisieprogramma om er voordeel uit te halen.

Onderdelen van de succesformule samengebracht

Een concrete formule heb ik niet, toch denk ik wel dat het duidelijk is dat het succes van De Mol niet enkel en alleen afhankelijk is van de kijkcijfers. Oké, je hebt goede kijkcijfers nodig, maar die bereik je enkel en alleen door een goede marketingcampagne op te zetten waarbij men zorgt dat mensen betrokken geraken voor, tijdens en na een aflevering. Je moet zorgen als programmamaker dat de “hype” blijft en dat mensen (en kranten) erover blijven praten. Dat bereik je dan weer door doordacht en mysterieus te communiceren over De Mol zodat iedereen de mol echt wilt ontmaskeren.

Al deze elementen zorgen dat het televisieprogramma een succes wordt en we weten allemaal dat een succesvol programma heel wat voordelen heeft voor adverteerders en de televisiezender. Welke adverteerder wilt nu niet genieten van de aandacht dat het programma krijgt zodat zijn reclameboodschap tijdens de reclame bekeken wordt door een grote groep mensen? A.S. Adventure wilt natuurlijk ook dat hun producten (en naam) tijdens het programma door zoveel mogelijk mensen wordt gezien. Tevreden adverteerders zorgen dan weer dat SBS België tevreden kan zijn en we daardoor heel misschien al kunnen dromen over een vijfde seizoen van De Mol.

Natuurlijk is dit hoe ik als “student” marketeer naar het programma kijk. Het lijkt mij enorm leerrijk om met de programmamakers/marketeers van het programma te praten over de strategie die ze hebben bedacht en uitgevoerd. Als student Marketeer kan je zo’n marketingcampagne alleen maar bewonderen. Ben jij een marketeer van het programma? Dan mag je mij na afloop van het programma altijd contacteren!

Ik kan jullie trouwens alvast vertellen dat mijn mol nog steeds in het spel zit. Mocht hij/zij het spel verlaten, dan ga ik weer als een fanatiekeling op zoek naar tips op sociale media en websites. Juist zoals de programmamakers willen dat we reageren.

VIER.BE – SBS Belgium

Meer weten?

Aarzel dan niet om eens mijn blog te bezoeken. Ook mag je me altijd toevoegen op Twitter!

Ik zei ook dat je best nieuwssites kan vermijden, want zij dragen ook bij tot de succesformule van De Mol.Persaandacht = gratis reclame. Niet alleen voor televisieprogramma’s, maar voor alles. Persaandacht is ook wat het programma de voorbije weken heeft gekregen. Zelf keek ik gisterenavond, maandagavond om 22u45, op verschillende krantensites zoals De Standaard, Het Laatste Nieuws, Nieuwsblad, newsmonkey en allemaal schreven ze iets over De Mol. Want post je iets later (of helemaal niets) als krant, dan ben je niet mee met de hype en dat is natuurlijk niet cool.

Zelfs andere televisiezenders proberen in te spelen op de hype van De Mol. Dan kan je toch enkel en alleen maar concluderen dat jouw programma een succes is?

De Mol is niet alleen een TELEVISIEprogramma.

Het is MEER dan een televisieprogramma. Voor heel wat televisieprogramma’s stopt de betrokkenheid nadat het televisieprogramma gedaan is. Vier probeert die betrokkenheid vast te houden door een website en mobiele applicatie te ontwikkelen waar je samen met jouw vrienden op zoek kan gaan naar De Mol.

Het spel gaat dus letterlijk verder op de website. Meer mensen op de website van VIER betekent ook dat meer mensen de advertenties op de website zien. Ideaal voor een mediabedrijf dat creatief op zoek moet gaan naar nieuwe inkomsten. VIER heeft begrepen dat je mensen betrokken moet houden met je televisieprogramma om er voordeel uit te halen.

Onderdelen van de succesformule samengebracht

Een concrete formule heb ik niet, toch denk ik wel dat het duidelijk is dat het succes van De Mol niet enkel en alleen afhankelijk is van de kijkcijfers. Oké, je hebt goede kijkcijfers nodig, maar die bereik je enkel en alleen door een goede marketingcampagne op te zetten waarbij men zorgt dat mensen betrokken geraken voor, tijdens en na een aflevering. Je moet zorgen als programmamaker dat de “hype” blijft en dat mensen (en kranten) erover blijven praten. Dat bereik je dan weer door doordacht en mysterieus te communiceren over De Mol zodat iedereen de mol echt wilt ontmaskeren.

Al deze elementen zorgen dat het televisieprogramma een succes wordt en we weten allemaal dat een succesvol programma heel wat voordelen heeft voor adverteerders en de televisiezender. Welke adverteerder wilt nu niet genieten van de aandacht dat het programma krijgt zodat zijn reclameboodschap tijdens de reclame bekeken wordt door een grote groep mensen? A.S. Adventure wilt natuurlijk ook dat hun producten (en naam) tijdens het programma door zoveel mogelijk mensen wordt gezien. Tevreden adverteerders zorgen dan weer dat SBS België tevreden kan zijn en we daardoor heel misschien al kunnen dromen over een vijfde seizoen van De Mol.

Natuurlijk is dit hoe ik als “student” marketeer naar het programma kijk. Het lijkt mij enorm leerrijk om met de programmamakers/marketeers van het programma te praten over de strategie die ze hebben bedacht en uitgevoerd. Als student Marketeer kan je zo’n marketingcampagne alleen maar bewonderen. Ben jij een marketeer van het programma? Dan mag je mij na afloop van het programma altijd contacteren!

Ik kan jullie trouwens alvast vertellen dat mijn mol nog steeds in het spel zit. Mocht hij/zij het spel verlaten, dan ga ik weer als een fanatiekeling op zoek naar tips op sociale media en websites. Juist zoals de programmamakers willen dat we reageren.

VIER.BE – SBS Belgium

Meer weten?

Aarzel dan niet om eens mijn blog te bezoeken. Ook mag je me altijd toevoegen op Twitter!

Gesponsorde artikelen