Waarom Google een miljard wil geven voor Twitch

Waarom Google een miljard wil geven voor Twitch

Google staat op het punt om Twitch over te nemen voor één miljard dollar. Maar waarom zou de technologiereus na YouTube nog een tweede filmpjessite aankopen? Games!

Twitch streamt alle belangrijke evenementen uit de game-industrie live naar de huiskamers. En hoewel dat je op het eerste zicht niet zou verwachten, is dat een megamarkt. De finale van het professionele League of Legends-toernooi haalde vorig jaar zo 32 miljoen kijkers, van wie er 8,5 miljoen live de gevechten volgden. En zulke eSports-toernooien blijven steeds meer in opmars. In de VS hebben enkele Canadese en Aziatische gamers als een professioneel werkvisum gekregen om met hun team te kunnen trainen.

Volledig marktsegment

Door Twitch over te kopen zou Google niet gewoon een deel van die boomende gamestreammarkt aankopen, nee, het zou het volledige marktsegment inlijven. Quasi elke eSports-competitie wordt op het platform live over het internet uitgezonden, en nu is het bedrijf ook de officiële partner van de E3-expo geworden. De grootste gamebeurs ter wereld gaat over kleine drie weken van start in Los Angeles, en de belangrijkste evenementen zullen dus via Twitch live bekeken kunnen worden. Sinds kort kunnen ook Xbox-gamers hun voortgang live streamen, net zoals PS4- en PC-gamers eerder al konden.

Twitch begon enkele jaren geleden als klein onderdeel van Justin.tv, maar in 2011 werd het een eigen entiteit omdat het groter werd dan alle andere onderdelen samen. Die groei begon alleen maar te versnellen. Toen twitch.tv online ging waren er al 3,2 miljoen unieke maandelijkse bezoekers, maar dat werd in 2012 al 20 miljoen, en vorig jaar 45 miljoen. Twitch zegt bij monde van vice-marketingdirecteur Matthew DiPiettro dat het de groei niet meer kan bijhouden, waardoor het in feite zelf vroeg om overgenomen te worden.

Livestreams

Maar YouTube is toch veel groter? Dat klopt: YouTube-bezoekers kijken maandelijks 6 miljard uur aan film, terwijl dat bij Twitch maar 12 miljard minuten zijn. Maar het grote verschil is het aantal minuten dat live gekeken wordt. Bij YouTube is dat een verwaarloosbaar percentage, bij Twitch een erg groot. En dat is net het domein waarin Google de afgelopen jaren probeert in te investeren, zonder al te veel succes. Maar combineer YouTube met Twitch, en je hebt de volledige online videowereld in handen.

Passie

Bovendien zou het ook tot een betere advertentieverkoop kunnen leiden. Google verdient al hopen geld met YouTube, maar het type gebruiker verschilt enorm van de typische Twitch-bezoeker. Op Twitch zijn de kijkers geëngageerd, gepassioneerd, en verbonden met de inhoud. Dat is een enorm interessant doelpubliek voor adverteerders: op Twitch kijkt de gemiddelde gebruikers 106 minuten naar andere gamers per dag, veel meer dan wat YouTube ooit zal halen. En de grote cash cow van Google blijft de advertentieverkoop.

Gesponsorde artikelen