Waarom Netflix heel wat series dumpt

Netflix
Netflix

Al zo’n vijf jaar vormt Netflix een bedreiging van jewelste voor het traditionele televisielandschap met topreeksen als Stranger Things, Black Mirror, Orange is the New Black en The Crown. Regisseurs stonden en masse aan te schuiven om hun reeksen op de streamingdienst te krijgen, maar ondertussen is het tij gekeerd. Zo worden heel wat reeksen na drie seizoenen afgevoerd. Dit is waarom.

Onlangs schrapte Netflix de plannen voor nieuwe seizoenen van de series Tuca & Bertie en The OA. Volgens Tuca & Bertie-producer Lisa Hanawalt kreeg haar reeks geen eerlijke kans op Netflix, omdat het algoritme de productie zou tegenwerken.

Opiniemaker Jen Chaney van de Amerikaanse entertainmentwebsite Vulture spreekt schande van de annulering: “Als we in beschouwing nemen hoe weinig vrouwen reeksen op Netflix produceren, vooral in animatie, doet het nog meer pijn dat Tuca & Bertie geschrapt wordt nog voor het de kans gekregen heeft om een publiek te vinden.”

Andere veelbelovende en relatief succesvolle reeksen, die Netflix na twee of drie seizoenen opdoekte, zijn Hemlock Grove, Seven Seconds, The Get Down, Everything Sucks, Lady Dynamite en Girlboss.

(Disney kan z’n oorlog tegen Netflix beginnen na miljardenovername van Fox.)

Niet langer monopolie voor Netflix

Van series die uitgezonden worden op traditionele televisiezenders kan je de kijkcijfers checken, maar Netflix geeft geen streamingcijfers vrij. Daardoor weten heel wat regisseurs, scenaristen en producers vaak niet waar ze aan toe zijn.

Onlangs raakte bekend dat Netflix abonnees aan het verliezen is in de VS, waar de streamingdiensten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond schieten.

De grootste bedreiging voor Netflix: Amerikanen kunnen binnenkort een bundel van Disney+, ESPN+ en Hulu krijgen voor de prijs van één maand Netflix.

“Het einde van de gouden periode van streaming, waarbij Netflix geen concurrentie had, komt tot zijn einde”, zegt streaminganalist Eric Schiffer aan de Amerikaanse techwebsite The Verge. Daardoor hebben de makers van Netflix-reeksen het nu moeilijker.

Inkomensmodel als oorzaak

Deze annuleringen door Netflix hebben alles te maken met hoe de streamindienst inkomen genereert. Netflix verdient geld met de verkoop van abonnementen en haalt geen inkomen uit reclame. Het is dus van groot belang voor Netflix om nieuwe abonnees te strikken en de huidige abonnees te behouden.

Volgens het Amerikaanse entertainmenttijdschrift The Hollywood Reporter heeft dat geleid tot een nieuw criterium op basis waarvan Netflix intern scores geeft aan een bepaalde serie, namelijk efficiëntie. “Netflix hecht tegenwoordig vooral waarde aan nieuwe abonnees binnenhalen en de abonnees, die dreigen te vertrekken, behouden”, klinkt het in het tijdschrift.

Daarom lijkt het de streamingdienst vaak interessanter om geld te pompen in een nieuwe reeks dan in nieuwe seizoenen van een bestaande reeks. Er zijn natuurlijk dinosaurussen van reeksen, zoals Stranger Things dat in de eerste vier dagen na de publicatie van het derde seizoen 40 miljoen keer bekeken werd.

The winner takes it all

Heel wat analisten zijn het erover eens: Netflix neemt veel minder risico’s en pakt het bijna zo conservatief aan als traditionele televisiezenders.

“Een grote, dure reeks voor een groot publiek is geweldig”, zei Ted Sarandos, chief content officer bij Netflix, in 2017 al aan het Amerikaanse tijdschrift Variety. “Een grote, dure reeks voor een klein publiek is lastig om langdurig aan te bieden, zelfs in ons model.”

Dat de woorden van Sarandos profetisch waren, is een understatement. Netflix verzet nu hemel en aarde om hooggeplaatste series en regisseurs binnen te halen. Zo sloot de streamingdienst onlangs een deal van 200 miljoen dollar om de scenaristen van Game of Thrones aan boord te brengen.

Getty: Game of Thrones-scenaristen David Benioff en D.B. Weiss

“De macht van streamingdiensten zal in de toekomst afhangen van of ze al dan niet hooggeplaatste producers in dienst hebben”, zegt streaminganalist Schiffer. “Ze beschouwen de juiste concentmakers als killing machines voor de groei van abonnees. Ook al is dat duurder, het brengt minder risico’s met zich mee en levert zo goed als gegarandeerd kijkcijfers op. Dat is eigenlijk een beetje hoe Hollywood vroeger werkte.”

Voor Disney, WarnerMedia, NBCUniversal en Apple hun eigen streamingdiensten oprichtten, had Netflix niet te vrezen voor concurrenten die hun abonnees zouden afsnoepen. “Anderen proberen nu een groot deel van de streamingmarkt in handen te krijgen”, zegt Schiffer. “Netflix zal niet verdwijnen, het maakt zelfs geen existentiële crisis door. “Het verschil is dat Netflix nu concurrentie heeft.”

Netflix

Gesponsorde artikelen