Waarom Tearaway misschien wel de beste Vita-game ooit is

Waarom Tearaway misschien wel de beste Vita-game ooit is

Het betoverende Tearaway is een originele platformgame voor de PS Vita waarin je belandt in een papieren sprookjeswereld die bulkt van de creativiteit. Als een mannetje met een enveloppe als hoofd trek je op avontuur en los je kleine puzzels op. De game is een verademing die het kind in ons bovenhaalde, en bij ons niet alleen. Tearaway is dan ook een van de beste Vita-games ooit én meteen ook een van de beste games van het jaar, en wel hierom:

1. Het spel gebruikt Vita-snufjes op een goede manier

Weinig games slagen erin het aanraakscherm, de ingebouwde camera’s en het touchpad van de Vita te gebruiken zodat ze iets toevoegen aan de gameplay. Vaak lijken de toepassingen opgelegd om te tonen wat het ding allemaal kan, maar die irritante kinderziektes zijn hopelijk verleden tijd. In Tearaway duw je via het touchpad je vingers ‘door het scherm’, trek je via het aanraakscherm strikjes open en zie je je eigen hoofd in de zon die de wereld verlicht – over dat laatste waren we iets minder te spreken, maar dat is een persoonlijke kwestie. Je kan objecten tekenen om in het spel te gebruiken, en het is zelfs mogelijk dingen uit de wereld  te printen zodat je ze zelf origamigewijs in elkaar kan vouwen.

2. De wereld zuigt je mee

De wereld van Tearaway heeft echt een eigen smoel, waardoor je er meteen ingezogen wordt. Bloemen floepen  sierlijk uit de grond waar je bijloopt, paddestoelen wiegen zachtjes heen en overal waar je kijkt vind je een regenboog aan kleuren. Altijd is wel iets te zien, en overal vind je gekke personages die je kleine opdrachten geven.

3. De game is compleet maf

Hoewel de game duidelijk mikt op kinderen, staat niets je in de weg er ook als volwassene van te genieten. Meer zelfs, de aparte situaties zijn op zich zo krankzinnig dat ze geweldig entertainend en zelfs humoristisch zijn. Of wat moet je anders denken van een eekhoorn die je hulp inroept omdat hij zijn kroontje kwijt is, een hoofddeksel dat je dan zelf helemaal vrij mag tekenen? Of een eland die zo graag een lieveheersbeestje op zijn rug wilt, of een mannetje dat een fitnesscentrum voor grondeekhoorns heeft gebouwd en je vraagt er enkele te vangen en erin te pleuren? Je kan zelfs racen op een varken dat je mag versieren met zelfgetekende objecten. Het zijn van die heerlijk sprookjesachtige situaties die zo absurd zijn dat we tijdens het spelen vaak hebben zitten glimlachen – ietwat vervelend in de trein overigens.

Wat de game nog van de overwinning kan houden

Als negatieve punten zou je kunnen zeggen dat de muziek soms wat te repetitief is , en het het wel even duurt eer je alle mogelijkheden van je personage kan benutten. Het spel had ook langer mogen duren.

Gesponsorde artikelen