Waarom The Broken Circle Breakdown allicht geen Oscar wint (en misschien wel)

Waarom The Broken Circle Breakdown allicht geen Oscar wint (en misschien wel)

The Broken Circle Breakdown wint al maanden de ene prijs na de andere. Maar een Oscar is niet zomaar een prijs, en het is niet gemakkelijk om er eentje in de wacht te slepen. Drie hordes nam The Broken Circle Breakdown al: de inzending werd geaccepteerd en de film kwam op de lange én de korte shortlist terecht. Maar wint hij ook een Oscar, als eerste Belgische film ooit? Zes redenen waarom we daar niet moeten op rekenen, vier waarom het misschien wel lukt.

Waarom Broken Circle Breakdown wellicht niet wint

1. De competitie is bikkelhard

The Broken Circle Breakdown heeft dan wel veel filmprijzen, positieve reviews, publieksprijzen en media-aandacht gekregen, in heel wat voorspellijstjes voor de Oscars eindigt de film tweede. Goed, maar net niet goed genoeg. Ook de newsmonkey-redactie zet liever haar geld elders op in: ik (Elke) kies voor Jagten en Annelies voor La Grande Bellazza (winnaar van een Golden Globe, meestal een voorspeller van de Oscars).

2. België won nog nooit

We haalden nog maar 7 nominaties binnen en winnen deden we nog nooit. Dat is geen reden om niet te winnen… of toch: het duidt er ten minste op dat ‘onze’ films soms wel iets hebben dat intrigeert, maar altijd nét niet overtuigt.

3. De verhaalstructuur

De film wordt niet chronologisch verteld en niet iedereen is fan van die verhaalstructuur, wat het bijvoorbeeld moeilijker maakt om meegesleept te worden. En kan iedereen de muziekscènes smaken? 

Günther alvast niet: “De muzikale intermezzo’s onderbraken de verhaallijn en hadden voor mij geen nut. Het enige dat bereikt werd, is dat mijn aandacht verslapte en zo verloor het verhaal een stukje van zijn kracht. De laatste scène was dan weer het briljantste deel van de film: muziek en verhaal leken elkaar eindelijk gevonden te hebben. Maar dat is de enige scène die me echt zal bijblijven.”

4. Johan Heldenbergh

Een persoonlijk argument van Günther: “Het is moeilijk in woorden uit te drukken, maar Johan Heldenbergh overtuigde me niet in zijn rol als Didier. Zeker niet in vergelijking met Veerle Baetens, die bij mij wel een positieve indruk maakte. Hij kwam een beetje gemaakt over, terwijl het personage Elise er wel helemaal stond.” Ik was wel overtuigd: hij vatte de verlorenheid en de kwetsbaarheid van Didier. 

5. Het ligt er te dik op

Als je de film verengt tot één zin moet je er bijna van gapen. “Kind krijgt kanker, kind sterft en ouders gaan kapot van verdriet.” Been there, done that en bovendien lijkt het een van die thema’s speciaal gekozen OM te scoren. Met nog eens Amerikaanse muziek en stars ‘n stripes-bikini’s ook. Natuurlijk weten wij wel dat het daar niets mee te maken heeft, maar zullen de Academyleden het ook zo zien?

6. Te veel seks

Ok, Didier en Elise zijn dol op elkaar, we get it… maar gaat het er niet wat over? Dat zou voor de leden van de Academy ook wel eens zo kunnen zijn. Die staan bekend als nogal oud en conservatief: de seksscènes en de tatoeages, dat zou een brug te ver kunnen zijn.

Waarom Broken Circle Breakdown misschien wel wint

1. Het dramatische verhaal

Een kind sterft, de ouders rouwen en raken ook elkaar kwijt in het proces. Wie door het verhaal niet geraakt wordt, heeft ofwel geen kinderen ofwel geen inlevingsvermogen.

2. De muziek is Amerikaans

Didier en Elise zijn bluegrassmuzikanten, een op en top Amerikaanse genre dat de (oude) Academyleden meer zou kunnen beïnvloeden dan ze zelf beseffen.

3) De clichés van het genre worden vermeden

Het is nauwelijks de eerste (of laatste) film over een kind met kanker en ouders die kapotgaan van verdriet. Maar een cliché is The Broken Circle Breakdown allesbehalve, zo is de ‘kinderkankerverhaallijn’ niet de enige verhaallijn en zelfs niet de belangrijkste. De emoties worden niet uit de weg gegaan en tegelijk ook niet overdreven. Hyperorigineel is het verhaal misschien niet, maar als enkel films met originele invalshoeken een Oscar zouden winnen, was de prijsuitreiking allang afgeschaft.

4. Veerle Baetens

Voor of tegen, fan of niet, overtuigd of afgehaakt, vriend of vijand, over één ding zijn we het eens: Veerle Baetens zet een topprestatie neer als Elise.

Welke argumenten winnen het pleit? We zullen het weten in de vroege uurtjes van 3 maart onze tijd.

Gesponsorde artikelen