Waarom we plots toch naar de ‘Barbie’-film beginnen uitkijken

Getty Images

Een live-action film over ‘Barbie’, zelfs nu we het aan het typen zijn klinkt het als een heel slecht idee, ook al speelt Margot Robbie dan de hoofdrol. Maar ondertussen zijn er meer namen aan het project verbonden waardoor we onze visie beginnen bij te stellen: misschien kan dit wel eens heel erg boeiend worden.

Warner Bros. heeft immers bekend gemaakt dat de twee schrijvers van de film Noah Baumbach en Greta Gerwig zijn. Filmfans beginnen nu te kwijlen: Baumbach is de schrijver en regisseur van charmante indiefilms als The Life Aquatic With Steve Zissou (2004), The Squid And The Whale (2005), Greenberg (2010) en Frances Ha (2012).

Greta Gerwig speelt de hoofdrol in deze laatste film en werd met haar debuutfilm Lady Bird (2017) ook bejubeld als regisseur.

Barbie als rolmodel

Volgens geruchten is Greta Gerwig ook gevraagd om de Barbie-film te regisseren, maar daarover is officieel nog geen akkoord bereikt met de filmstudio. Doorheen de jaren is Barbie vaak bekritiseerd geweest omdat de pop een onrealistisch en idealistisch beeld zou geven van hoe vrouwen er zouden moeten uitzien, maar fabrikant Mattel had oorspronkelijk andere bedoelingen met de pop: Barbie was een onafhankelijke vrouw voor dat al de gewoonte was. Barbie ging uit werken, had een rijbewijs en was een alleenstaande moeder. Barbie en Ken zijn niet getrouwd en gingen in 2004 zelfs uit elkaar voor een periode van twee jaar.

In alles de eerste

Mattel

In 1965 werd Barbie astronaut (jaren voor de eerste maanlanding), ze is dokter geweest (1988) en Olympisch atleet en dierenarts en tv-reporter en rockster en officier in het leger en Nascarracer en ze was vier jaar voor Hillary Clinton de eerste (onafhankelijke) vrouwelijke presidentskandiate.

Wat Barbie ons vooral wil vertellen, is dat je je niet hoeft te laten remmen in het leven. De slogan van Mattel voor Barbie is dezer dagen “You can be anything.” In dat licht is de keuze voor Greta Gerwig en ook voor Margot Robbie in de hoofdrol niet meer dan logisch. Robbie zal de film ook mee produceren via haar eigen bedrijf LuckyChap Entertainment waarmee ze bewust op zoek gaat naar boeiende vrouwenrollen.

Het merk Barbie is goed voor verkoopcijfers van zo’n 3 miljard dollar wereldwijd. De film staat gepland voor een release in mei 2020.

Gesponsorde artikelen