War on drugs: farmaciesupermarkt sleept kleine apothekers voor de rechter

War on drugs: farmaciesupermarkt sleept kleine apothekers voor de rechter

Als je in pakweg Schoten of Gent woont, ken je Medi-Market ongetwijfeld: de apothekerssupermarkt die prijzen van 20% en lager claimt. Bij lancering van het project werden de wenkbrauwen al hoog getrokken, maar vandaag is het nog erger: Medi-Market sleept de apothekersbond voor de rechter wegens laster. Die laatste hadden affiches omhooggehangen als tegenreactie op gigantische billboards van Medi-Market.

Even recapituleren: langs snelwegen en steenwegen kwam je de laatste tijd affiches van Medi-Market tegen. “89% van de apotheken zijn gesloten op zaterdag. Vindt u dat normaal? Wij niet”, staat er op de levensgrote billboards. Een beetje vreemd voor een apothekersketen. En ook de ‘kleine’ apothekers konden daar niet mee lachen: zij startten hun eigen campagne, maar Medi-Market spreekt van laster.

Die tegencampagne nam de vorm aan van kleine A4-affiches die bij apothekers aan de deur gehangen werden. “99% van de apothekers hanteren het maximum aan advies en begeleiding voor uw gezondheid.” Een duidelijk steek naar Medi-Market, die als slagzin “Lagere prijzen, keuze, advies”, heeft. In een begeleidende boodschap staat dat de bazen van Medi-Market “meer worden gedreven door hun bankrekening dan door de volksgezondheid of de levenskwaliteit van hun klanten.”

iStock

Ons vak is soms niks verkopen

De voorzitter van de Oost-Vlaamse apothekersgilde, reageert bij Het Nieuwsblad: “Door winkels als Medi-Market – die de hele tijd met kortingen zwaaien – lopen we het gevaar dat mensen geneesmiddelen als snoepjes gaan zien (…) apotheken mogen geen commerciële bedrijven worden, waar de verkoopcijfers zo hoog mogelijk moeten liggen. Ons vak is net om soms níks te verkopen, tegen mensen te zeggen dat ze voor hun gezondheid beter geen pillen slikken.”

“Ik neem het niet dat de apothekersbond beweert dat de gewone apothekers vooral met advies en begeleiding bezig zijn, terwijl in onze apotheken alleen aan onze portemonnee zou worden gedacht” zegt Yvan Verougstraete, de CEO van Medi-Market, over die aantijgingen. Vandaar dat hij de APB voor de rechter sleept: hij wil dat justitie de bond dwingt om de posters weg te halen.

De Orde van Apothekers, die op vraag van de overheid waakt over de deontologie van het beroep, wil geen standpunt innemen. Zij onderzoeken wel of de afficheringsrichtlijnen voor apothekers niet geschonden werden.

iStock

Gezondheidswinkels en bioshops

Het probleem ligt ‘m erin dat Medi-Market eigenlijk uit twee locaties onder één dak bestaat: de parafarmacie en de echte apotheek. Medi-Market beweert dat zij door een ‘optimalisatie’ en onderhandelingen met de farmaciesector hun producten zo goedkoop kunnen aanbieden. Zo zullen zij voor niet-voorgeschreven producten soms onder de prijs kunnen drukken.

Maar die apotheek staat dus volledig los van (hoewel je er via een glazen wand wel in kan kijken) de parafarmacie, ongetwijfeld het gedeelte waar de centen bij Medi-Market vandaan komen. Het idee is een soort gigantische bio- of gezondheidswinkel, waar je in plaats van een drietal producten véél meer keuze krijgt. Medi-Market zou ook advies bieden aan z’n klanten, en hen zo wegwijs bieden in het brede aanbod.

En met die winkel zitten ze dus vooral in het vaarwater van kleinere gezondheidswinkels, bioshops en dergelijke, niet in dat van de apothekers. Het principe van de apotheek bij Medi-market is overigens ook opvallend uitgekleed, kosten-optimalisatie, weet u wel. Om te betalen ga je bijvoorbeeld langs een betaalkiosk. Of langs de parafarmacie, uiteraard.

iStock

Gesponsorde artikelen