Wat als een meisje uit de Holocaust Instagram had? Controversiële campagne toont het verhaal van Eva 

Wat als een meisje uit de Holocaust Instagram had? Controversiële campagne toont het verhaal van Eva 

Maya en Mati Kovachi wilden de Holocaust vertalen naar een jonger publiek. Door het dagboek van Eva Heyman uit te brengen, hopen ze hiermee vooral veel millennials te bereiken zodat de gruweldaden niet worden vergeten. Toch kwam er veel kritiek op het project, maar Benjamin Netanyahu, de premier van Israël, is fan. 

Een dagboek van een joodse Hongaarse tiener in de Holocaust wordt herboren op Instagram. Het verhaal begint onschuldig met de jonge Eva die droomt om te trouwen met een Engelsman en om journaliste te worden. Maar het wordt al snel veel donkerder wanneer ze wordt meegenomen naar een concentratiekamp. Door de stories die dagelijks worden gepost, voelt het precies alsof je er echt zelf inzit.

Hier kan je een teaser van het verhaal zien:

Een crush, een BFF en vervelende grootouders

Eva Heyman heeft nooit de naamsbekendheid gehad van Anne Frank, wiens dagboek op veel scholen over de hele wereld verplichte literatuur is. Maar nu is haar verhaal weer tot leven gebracht op Instagram. Het dagboek werd gelanceerd op de Holocaust herdenkingsdag in Israël. Het is een heel kort verhaal van amper 108 dagen, dat begint op haar verjaardag en eindigt op de dag dat het onvermijdelijke gebeurt. “Mijn vader en ik zijn door dertig dagboeken gegaan, maar dat van Eva sprak ons het meeste aan, omdat ze een modern meisje is, waar iemand van 2019 zich heel gemakkelijk mee kan vergelijken”, vertelt Maya Kochavi die samen met haar vader Mati het verhaal creëerde, aan i24News.

Ze gaat verder: “Eva heeft een crush op een jongen die samen is met een ander meisje. Haar ouders zijn gescheiden en ze leeft bij haar grootouders waar ze zich soms verveelt. Ze beleeft de zotste avonturen met haar BFF. Dat zijn allemaal thema’s die het jonge publiek kunnen aanspreken. Ik wil dat jullie verliefd worden op Eva Heyman net zoals ik verliefd ben geworden op haar verhaal.”

Hier zie je een blik achter de schermen:

Kritiek

De buzz rond het project is enorm. Nog voordat het fictieve Instagram-account was geactiveerd, had het al meer dan 200.000 volgers, dat meldt de New York Times. Er werd een grote marketingcampagne gevoerd met billboards en online promoties door bekende influencers op sociale media. De premier van Israël, Benjamin Netanyahu keurde het project pas deze maandag goed.

In Israël wordt er vooral kritiek gegeven op de vele selfies en emoji die in de stories staan, wat volgens hen de gruweldaden van de Holocaust maskeert. Op Instagram kwam de commentaar dat de Kochavis de Holocaust bagatelliseerden en dat het een belediging is voor de intelligentie van de jonge mensen van vandaag. Ook werd ermee gelachen hoe Eva haar nachten in de getto zonder elektriciteit kon documenteren en hoe ze dan haar telefoon had opgeladen.

Sociale media platforms gebruiken is effectief

Maar gelukkig kwam er ook goede commentaar: Yad Vashem, het officiële Israëlische holocaustherdenkingscentrum, zei in een verklaring dat het geen kennis had van het project, maar gelooft dat het gebruik van sociale media platforms om de Holocaust te herdenken zowel legitiem als effectief is. Ben jij geïnteresseerd in het dagboek van Eva? Volg de verhalen dan hier.

Gesponsorde artikelen