Wat je moet weten over het smogalarm 

Wat je moet weten over het smogalarm 

Het Vlaams Verkeerscentrum en de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (Ircel) hebben vandaag laten weten dat morgen het smogalarm van kracht zal zijn op de Belgische snelwegen. Er wordt namelijk een te hoge concentratie fijn stof verwacht.

Als maatregel om minder fijne stofdeeltjes de lucht in te blazen, zal er op een aantal autosnelwegen een snelheidsbeperking van kracht zijn. In plaats van 120 kilometer per uur, mag je morgen en vrijdag niet sneller dan 90 kilometer per uur op de zones die blauw ingekleurd zijn op onderstaande kaart. In Brussel zal je bovendien maar 50 kilometer per uur mogen rijden op plaatsen waar normaal gezien 70 is toegelaten.

Concentraties

Het smogalarm treedt telkens in voege als het aantal deeltjes fijn stof kleiner dan 10 micrometer (PM10) in de lucht de kaap van de 70 microgram per kubieke meter overschrijdt. Dat is namelijk de drempel tussen een middelmatige en een ondermaatse luchtkwaliteit.

Deeltjes kleiner dan 2,5 micrometer (PM2,5), zijn nog gevaarlijker voor onze gezondheid, en dus is daar al een kleinere waarde nodig voor een ondermaatse of slechte luchtkwaliteit. Waarden vanaf 40 microgram per kubieke meter worden daar al ondermaats genoemd, alles meer dan 70 microgram is uiterst slecht.

De snelheidsbeperkingen zijn vaak een noodzakelijk kwaad, maar toch goed dat ze er zijn. In vergelijking met andere drukbevolkte regio’s, is onze luchtkwaliteit meestal wel goed te noemen.

Peking: vorige week metingen boven 500 microgram per kubieke meter.

Los Angeles: het gaat er de goede kant uit, maar vanop afstand is de smog nog vaak merkbaar. Waarden van 80 en hoger zijn er niet abnormaal.

Maar China spant toch de kroon. Afgelopen twee dagen piekte de fijn stofconcentratie in Changzhou tot 268.

Ook Salt Lake City krijgt vaak te maken met smog, vaak wegens inversies.

Gesponsorde artikelen