We moeten het toegeven, hoe fijn Comedy Central ook is: het heeft een herhaalprobleem

We moeten het toegeven, hoe fijn Comedy Central ook is: het heeft een herhaalprobleem

Bijna twee jaar geleden, op 20 januari 2014, kwam Comedy Central de Vlaamse huiskamers binnengewandeld als programmablok op het kanaal van het voormalige TMF. Toen nog enkel van 22 uur tot 24 uur, slechts 2 uur per dag. Sinds 1 november 2015, ondertussen anderhalve maand geleden, kreeg het een eigen kanaal ten koste van TMF. Hoe fijn het ook is dat Comedy Central nu de hele dag op televisie is, er wordt een groot probleem duidelijk: het heeft een herhaalprobleem.

Voor de mensen die de afgelopen tijd onder een rots hebben gewoond even een korte uitleg wie of wat Comedy Central is. Het is de zender bij uitstek om bij onderuit te zakken en te genieten van hun verschillende geniale en soms grappige programma’s.

Ondertussen bestaat Comedy Central zelf al zo’n 25 jaar in Amerika, maar is pas sinds 2006 actief buiten Amerika. De eerste landen die van de zender konden genieten waren Polen, Duitsland en Nederland. Maar intussen is het ook al actief in landen in Azië, Afrika en Latijns-Amerika.

Op 20 januari 2014 kwam Comedy Central naar ons land, maar in vergelijking met andere landen kreeg het geen 24-uurkanaal, maar een programmablok beperkt tot 2 uur per dag. Pas sinds 1 november 2015 is het 24 uur per dag op televisie.

Comedy Central

Waar zit het probleem dan?

Dat Comedy Central 24 uur per dag op televisie is, is een goede zaak voor Viacom (eigenaar van de zender). Het heeft daarmee naast MTV, Nickelodeon en Spike nog een sterk eigen merk in Vlaanderen kunnen uitbrengen. De eerste weken duurden de reclames (inclusief reclame voor het eigen kanaal) tot 7 minuten lang. Dat is een goed signaal voor de zenders want dat betekent dat het een merk is, waarin de adverteerders geloven. Reclames op een zender als VIER duren zelfs niet zo lang.

Het probleem is het beperkt aantal programma’s waarvoor ze uitzendrechten hebben. Ze hebben uitzendrechten voor slechts een 15-tal programma’s. Cartoons zoals Family Guy en Futurama die ze wel in Nederland op Comedy Central uitzenden zitten bij Medialaan. Een serie zoals Friends zit bij SBS Belgium. En nog andere programma’s zitten bij nog andere zenders.

Programmering onder de loop

De programma’s die Comedy Central uitzendt zijn allemaal stuk voor stuk leuke programma’s. Maar velen kunnen nu denken: met 15 programma’s valt er toch niet veel te herhalen? Maar om te laten zien dat het echt een herhaalprobleem heeft, hebben we de tv-gids van dinsdag 15 december 2015 bekeken en berekend hoe vaak elk programma voorkomt.

  • The Daily Show: 15 keer
  • South Park: 14 keer
  • Popoz: 5 keer
  • Stand-Up Comedy, Inside Amy Schumer & Broad City: 4 keer
  • Tosh.0 & I Live With Models: 3 keer
  • TripTank: 1 keer

Een aantal programma’s wordt maar een paar keer per dag uitgezonden maar dit zijn telkens herhalingen. Alleen de programma’s The Daily Show en South Park worden opmerkelijk veel uitgezonden.

Bij South Park is een uitzending in de voormiddag een herhaling van wat de dag ervoor ’s avonds laat rond 23.00 uur is uitgezonden en een uitzending ’s middags is een herhaling van wat de dag ervoor ’s avonds rond 20.00 uur is uitgezonden. Op nieuwe afleveringen van de serie moeten we wachten tot volgend jaar, het nieuwe seizoen 19 is immers afgelopen.

Bij The Daily Show is het herhaalprobleem nog groter, want er worden enkel afleveringen met Trevor Noah uitgezonden, en hij is slechts 3 maanden bezig. Afleveringen die ’s morgens worden uitgezonden (6 achter elkaar) worden de rest van de dag herhaald en dat waren sowieso al herhalingen. Gelukkig mogen we vrijwel elke dinsdag tot vrijdag nieuwe afleveringen verwachten rond 19.00 uur.

Hoe zit het in het buitenland?

Zitten ze in andere landen met hetzelfde probleem van een beperkt aanbod? We nemen drie landen onder de loep: Nederland, Duitsland en Amerika.

In Nederland bestaat de zender al sinds 2007. Ook daar is er gekozen voor een geleidelijke uitbouw naar een 24 uur-kanaal. Comedy Central is pas sinds november 2013 de hele dag op televisie. Daardoor heeft het kanaal een veel uitgebreider aanbod dan hier in Vlaanderen en meer variatie. Ze hebben immers de uitzendrechten voor cartoons als Family Guy, Futurama, American Dad en vele andere. Toegegeven: South Park komt ook nog een heel aantal keer voor door de dag, maar stukken minder als hier. En voor als het aanbod nog niet genoeg is, hebben ze twee extra digitale kanalen: Comedy Central Family & Comedy Central Extra. Sommige andere landen hebben ofwel Comedy Central Family of Extra als extra kanaal. Maar geen enkel land heeft meer Comedy Central kanalen dan Nederland.

In Duitsland bestaat de zender ook sinds 2007, in het begin was het echter een 24-uurkanaal voor het een kanaal met Nickelodeon ging delen eind 2008. Tegenwoordig deelt het met VIVA (zeg maar de Duitse TMF) een kanaal en zendt het van 14.00 tot 2.00 uur uit. Ook hier worden een aantal programma’s meerdere keren herhaald maar niet meer dan in Nederland. Het programma-aanbod is ook stukken uitgebreider dan hier. Het heeft geen extra kanalen, maar is hier vrij te ontvangen via Astra satelliet. Handig voor als je een woordje Duits kan. Want alle series zijn Duits ingesproken.

In Amerika bestaat het kanaal al bijna 25 jaar. Het zendt er 24 uur per dag uit maar daarvan bestaat 4 uur uit betaalde programmering, zoals we dat hier bij VIER en vtm kennen. De programmering is hier uitgebreider maar er wordt meer herhaald dan in Nederland en Duitsland maar niet zoveel als hier in Vlaanderen. Extra kanalen kent Comedy Central in Amerika niet.

Viacom

Wat is dan de oplossing?

De oplossing ligt bij het programma-aanbod. Zodra er meer programma’s in het aanbod komen, zullen programma’s zoals South Park en The Daily Show minder worden uitgezonden en zorgt het voor meer variatie in de programmering. Ze moeten absoluut niet van het scherm verdwijnen, dat zou zonde zijn. Een andere oplossing had kunnen zijn dat men koos voor een rustigere uitbouw van het kanaal en niet meteen voor een 24-uurkanaal te gaan. Het principe achter de keuze voor het 24-uurkanaal valt echter wel te begrijpen.

Conclusie

Comedy Central is een merk dat een mooie introductie heeft gemaakt bijna 2 jaar geleden in Vlaanderen. Sinds het de hele dag op televisie is, heeft het meer aandacht gekregen, ook van de adverteerders.

Comedy Central doet het heel goed maar heeft 1 groot probleem: door het beperkte programma-aanbod zendt het verschillende programma’s meermaals (sommige meer dan 10 keer) per dag uit. De oplossing hiervoor is een uitgebreider aanbod en we hopen dat de komende maanden te kunnen zien! Dus Comedy Central: keep up the good work en laat ons snel genieten van nog meer geniale programma’s op jullie kanaal!

Gesponsorde artikelen