Wéér een poging van de katholieke kerk om te moderniseren: een identiteitskaart voor elke dopeling

Wéér een poging van de katholieke kerk om te moderniseren: een identiteitskaart voor elke dopeling

Iedereen die in de katholieke kerk gedoopt wordt, krijgt vanaf 1 januari 2018 een christelijke identiteitskaart als herinnering aan het doopsel. Dat hebben de Belgische bisschoppen beslist. De kerk wil naar eigen zeggen meegaan met de tijd en de recente evoluties in de samenleving.

De katholieke kerk is, zoals altijd, hopeloos op zoek naar een strategie om zich weer relevant te maken. Daarom hebben de Belgische bisschoppen besloten dat elke dopeling vanaf Nieuwjaar een christelijke identiteitskaart krijgt. Dat schrijft Kerk & Leven. Het document dient niet enkel als geheugensteuntje om te onthouden in welke parochie je het doopsel ontvangen hebt. De bisschoppen zien het als “een uitgelezen kans voor gelovigen om meer uit te komen voor hun christelijke identiteit”. “De kaart kadert in een hedendaagse Kerk”, zegt Herman Cosijns, secretaris-generaal van de Bisschoppenconferentie.

Vanaf volgend jaar wordt in alle bisdommen van ons land een nieuwe regeling ingevoerd voor de inschrijvingen in het doopregister. Dat zal niet langer vastgelegd worden in het parochieregister van de parochie waar de dopeling woont, maar wel van de parochie waar die gedoopt wordt. Latere sacramenten worden er ook in genoteerd. Al deze gegevens komen ook op de nieuwe identiteitskaart te staan. Vooruitstrevend, toch?

Mobiele kerkgangers

De kerk past zich met deze nieuwe regeling naar eigen zeggen aan aan de gewijzigde realiteit rond parochiebezoek. Zo zouden christenen tegenwoordig veel mobieler zijn volgens Cosijns: “Velen kiezen ervoor in een andere parochie naar de mis te gaan.”

De bisschoppen hebben het concept van de identiteitskaart eigenlijk afgekeken van de kerk van Doornik, waar al langer een Carnet de vie chrétienne bestaat.

“Geen oordeel, orders van de paus”

Bovendien worden een aantal kerkelijke formulieren aangepast om de nieuwe Europese privacywetgeving van 2018 niet te overtreden. Zo staat op het doopselformulier uitdrukkelijk dat beide ouders moeten instemmen met het doopsel van hun kind.

Wat vreemder lijkt: voortaan worden de benamingen “mama” en “papa” niet langer gehanteerd maar hebben ze het over “persoon of personen die het ouderlijk gezag uitoefenen”. Ook dat hebben de Belgische bisschoppen niet uit hun heilige duimen gezogen, ze halen de mosterd bij paus Franciscus himself. “Wij volgen de redenering van paus Franciscus dat ieder kind gedoopt mag worden als de natuurlijke ouders of zij die het ouderlijk gezag uitoefenen ervoor kiezen het christelijk op te voeden, ongeacht de situatie waarin zij zich bevinden: gehuwd, gescheiden, of homoseksueel”, zegt Cosijns. “Daarmee spreken we geen oordeel uit. We stemmen ons af op de evolutie in de samenleving.”

Gesponsorde artikelen