Wereldwijde betaaltelevisie blijft op niveau; maar verschuiving is duidelijk merkbaar

Steeds meer gebruikers van betaaltelevisie zetten hun abonnement stop, maar toch blijft de sector wereldwijd ook de volgende jaren zijn huidige niveau van ruim een miljard consumenten behouden. Dat blijkt uit een rapport van het bureau Digital TV Research, gebaseerd op een onderzoek in 138 landen.

De onderzoekers merken wel op dat achter deze schijnbare status-quo toch een aantal belangrijke verschillen schuilen.

Ontwikkelingslanden

De onderzoekers berekenden dat betaaltelevisie over vijf jaar wereldwijd 1,03 miljard gebruikers zal tellen. Dat betekent een lichte stijging tegenover het niveau dat vorig jaar kon worden geregistreerd. Wel wordt opgemerkt dat over vijf jaar nog 57 procent van de wereldwijde televisiekijkers op betaaltelevisie beroep zal doen, tegenover een piek van 61 procent vier jaar geleden.

Simon Murray, hoofdanalist bij Digital TV Research, beklemtoont wel dat er binnen de betaalkanalen een duidelijke verschuiving kan worden vastgesteld. In vele ontwikkelde landen blijkt de technologie immers sterk aan populariteit te moeten inboeten.

Vele gebruikers beslissen immers om hun abonnementen op te zeggen. Dat verlies zal volgens Murray echter de volgende jaren ruimschoots worden gecompenseerd door een stijgend gebruik in de ontwikkelingslanden.

Verder moet volgens Murray worden vastgesteld dat het internet zich de volgende jaren steeds meer als marktleider in betaaltelevisie zal opwerpen. “Deze kanalen zullen over vijf jaar wereldwijd 440 miljoen abonnees tellen”, merkt hij op.

“Dit betekent dat het medium tijdens die periode 79 miljoen abonnees aan zijn klantenbestand zal toevoegen. Bovendien kan worden opgemerkt dat het internet op het gebied van betaaltelevisie dit jaar al de grootste sector zal worden.”

Kabel

Kabeltelevisie zal over vijf jaar nog 367 miljoen gebruikers tellen. Dit betekent echter een verlies van 56 miljoen abonnees tegenover vorig jaar. Er waren vorig jaar bovendien ook nog 22 miljoen gebruikers van analoge televisie. Maar over vijf jaar zal dat platform volgens Digital TV Research volledig zijn verdwenen.

Ook bij de satellietnetwerken zal betaaltelevisie volgens het rapport gebruikers verliezen. Dit kanaal zou over vijf jaar nog 195 miljoen abonnees hebben. Dat weerspiegelt een inkrimping met 12 miljoen klanten tegenover vorig jaar. Deze evolutie zal volgens de onderzoekers in belangrijke mate worden gedragen door de verdere verspreiding van snelle breedbanddiensten.

Verder wordt opgemerkt dat gratis digitale terrestrische televisie over vijf jaar wereldwijd 505 miljoen gebruikers zal hebben. Gratis satellietdiensten zouden op dat ogenblik 275 miljoen klanten laten optekenen.

De wereldwijde markt voor betaaltelevisie vertegenwoordigde vorig jaar een waarde van meer dan 189,6 miljard dollar. Voor het volgende halve decennium wordt een jaarlijkse groei met gemiddeld 2,71 procent vooropgesteld. Daarmee zal over vijf jaar van een waarde van meer dan 222,6 miljard dollar kunnen worden gemeld.

Meer
Lees meer...