Weyts investeert in spoor, niet in De Lijn, maar: “Trams vallen bij bosjes in panne”

Weyts investeert in spoor, niet in De Lijn, maar: “Trams vallen bij bosjes in panne”

De sneeuwellende proberen te snel af te zijn door het openbaar vervoer te nemen? Veel verder ben je waarschijnlijk niet geraakt, en da’s ook zonder sneeuw eigenlijk al geen senicure. Er komen dus meer investeringen in het spoor. Toch trekt TreinTramBus aan de alarmbel, want het spoor is een federale bevoegdheid, en de Vlaamse bussen en trams kunnen die centen ook wel gebruiken. 

“We zien ook in Antwerpen dat trams bij bosjes in panne vallen en dat er aanhoudende technische problemen zijn bij de premetro”, zegt de TreinTramBus-woordvoerder aan VRT. “Die zijn voor een stuk te wijten aan een gebrek aan investeringen en onderhoud.” Daar zijn ze tevreden met de extra investeringen die minister voor mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zal maken, maar ook verrast.

De Lijn blijft staan

Want om te beginnen zijn de spoorwegen eigenlijk niet de bevoegdheid van Weyts. Die vallen namelijk onder het federale niveau. De Lijn is dat wel, en zoals reizigers in Antwerpen weten, gaat het daar niet altijd even vlot. Ook in Gent is het huilen met de pet op: daar moest een tramlijn onderbroken worden omdat de sporen in te slechte staat zijn. Dat er geld is voor het spoor, maar niet voor De Lijn, zou dus wel eens in het verkeerde keelgat kunnen schieten.

Weyts kondigde vandaag aan dat de Vlaamse overheid zal co-investeren in “De 11 Vlaamse Spoorprioriteiten, waar de Vlaamse Regering al sinds 2013 op hamert bij de federale overheid, aangevuld met 2 extra projecten.” Die twee extra projecten liggen in Ekeren, een tweede spoorontsluiting voor de haven van Antwerpen en op de lijn tussen Brugge en Gent, die een derde en vierde spoor krijgt.

Limburg tevreden

En daar zijn ze bij de reizigersorganisatie dan wel weer blij mee. Zeker in Limburg zouden de plannen een wezenlijk verschil moeten maken voor pendelaars. Door de co-investering van Vlaanderen zou het investeringstekort van de federale regering opgelost kunnen worden, maar of ze daar nu bij De Lijn zo gelukkig mee zijn?

Gesponsorde artikelen