Left Right
scrollTop top

Wie door corona moeite heeft om zijn energiefactuur te betalen, kan een soepelere betalingsregeling vragen


© (Foto: Daina Le Lardic /ISOPIX)

Wie door de coronacrisis moeite heeft om zijn energiefactuur te betalen kan aan de leverancier vragen om een soepelere betalingsregeling uit te werken. Dat heeft Tinne Van der Straeten (Groen), federaal minister van Energie, gezegd in een interview met De ochtend op Radio 1. Ze heeft een coronacharter afgesloten met de energieleveranciers.

De coronacrisis heeft ons op verschillende manieren getroffen in onze portefeuille. Wie zijn job heeft verloren of tijdelijk werkloos heeft, heeft niet altijd voldoende kapitaal voorhanden om al zijn financiële verplichtingen na te komen. ‘Wie problemen heeft om zijn energiefactuur te betalen, kan aan zijn leverancier vragen om een soepelere betalingsregeling uit te werken’, liet Van der Straeten weten in het interview. De minister heeft daarvoor een coronacharter afgesloten met de energieleveranciers.

Afspraken met energieleverancier

Hoe zo’n plan eruitziet is afhankelijk van de afspraken die gemaakt worden tussen de consument en de leverancier. De leverancier kan bijvoorbeeld toestaan dat u de betaling spreidt over een langere periode of dat u tijdelijk uitstel van betaling krijgt. ‘Voor de aanvraag en werking van zo’n betalingsplan krijgen de consumenten geen kosten aangerekend’, aldus de minister.

De regeling geldt niet enkel voor particulieren, maar ook voor zelfstandigen en bedrijven. ‘We weten dat onder meer de horeca zeer zwaar getroffen is door de coronacrisis. Het is goed dat die zaken opnieuw de deuren kunnen openen, maar de weg naar herstel is nog lang. Dankzij die charter creëren we toch een vorm van solidariteit’, zei Van der Straten zaterdagochtend.

Sociaal tarief

Het is overigens ook niet de bedoeling dat de energieconsumenten aan de hand van documenten bewijzen dat ze een deel van hun inkomsten hebben verloren. ‘Leveranciers kennen hun klanten meestal wel, en weten wie of welke bedrijven er problemen hebben gehad’, liet woordvoerder Jonas Dutordoir aan VRT NWS weten. ‘We wilden het zo laagdrempelig mogelijk houden en administratieve rompslomp vermijden.’

De federale regering heeft eind vorig jaar ook beslist om het sociaal tarief tijdelijk uit te breiden. Tussen 1 februari en tot 31 december 2021 is het sociaal tarief uitgebreid tot residentiële klanten van energieleveranciers die een verhoogde tegemoetkoming ontvangen. Daardoor komen er een jaar lang een half miljoen mensen extra in aanmerking voor dat tarief.

Lees ook:


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…