Wij zagen ‘Star Trek Beyond’ op 3 schermen: is Barco Escape de grote revolutie voor de spektakelcinema?

To infinity and beyond. To go there where no man has gone before. Dat waren de zinnetjes die ons door het hoofd schoten tijdens het bekijken van Star Trek Beyond in Barco Escape. De nieuwe techniek is simpeler dan hij groot is: drie schermen – links, midden, rechts en in een hoek van 145° geplaatst – tonen met de hulp van drie projectoren andere content. En meestal hebben we het niet voor zogezegde vernieuwende technische snufjes (3D hadden ze van ons al lang weer mogen afvoeren), maar voor Barco Escape valt iets te zeggen. Wordt het de toekomst van de spektakelcinema?

Natuurlijk is het niet hetzelfde om erover te lezen. Barco Escape, het nieuwste technologische snufje van de Belgische firma Barco, moet worden beleefd. Dit artikel is een beetje als middenin een massa zijn op een geweldig concert en dat gevoel nadien tot leven proberen brengen in een recensie: het lukt zelden of nooit. Maar aan Barco Escape willen we toch even aandacht schenken. Omdat het een vernieuwende techniek is én een meerwaarde kan betekenen voor, alvast in den beginne, een bepaalde categorie films.

De kip met de gouden eieren

Bioscoopbezoek zit in de lift. Een avondje naar de film is ondanks het illegale downloaden, alle Telenet-theek- en Netflix-gebruikers nog altijd een vrijetijdsbedrijf dat lang niet uitgestorven en begraven is. In 2015 trokken de cinemazalen meer dan 21 miljoen bezoekers, wat zo’n 3,5% meer was dan het jaar voordien. Een aantal kleppers trokken véél bezoekers, zo was het goede jaar onder meer te danken aan de lancering van Star Wars: The Force Awakens.

Gelukkig worden er nog steeds films gemaakt in alle genres, vormen en maten – ook al is het vaak niet evident om de financiering van een kleinere film rond te krijgen – maar we kunnen toch ook niet ontkennen dat de doorsnee bioscoopbezoeker op zoek is naar spektakel, naar harder, better, faster and stronger. Franchises zoals die van Star Wars, de Fast And The Furious-reeks of de eindeloze reeks filmhelden van Marvel en DC: zij lokken de grote massa’s naar de (vaak) multiplexen en zijn daarmee tegelijkertijd de bedreiging van kleinere films als de mastodonten die voor ademruimte zorgen om de kleinere film gemaakt te doen krijgen.

Feit is: het aantal bioscopen is flink geslonken in vergelijking met 50 jaar geleden, de verschillende manieren om onze vrije tijd door te brengen daarentegen zijn exponentieel gestegen. En dus gaan we overal op zoek naar manieren om de consument aan ons te binden. Op televisie bijvoorbeeld probeert men zo veel mogelijk formats te bedenken waarbij het live gebeuren (denk aan elke talentenjacht of wedstrijd ooit) of het zogenaamde derde scherm belangrijk is: de kijker maakt en stuurt het programma mee en kan misschien zelfs zijn eigen tweet op televisie zien!

In de cinema wordt er meer en meer ingezet op zekerheden, op wat zijn succes al in het verleden heeft bewezen, op spektakel. Geld pompen en vervolgens poen scheppen. En nu 3D toch niet helemaal de kip met de gouden eieren bleek – wie betaalt daar eigenlijk nog extra voor? – wordt er koortsachtig naar iets nieuw gezocht, the unique selling proposition die de man in de straat uit zijn zetel doet komen, in de auto of op de tram doet stappen om een film in de zaal te gaan bekijken.

Brildragers mogen juichen

De tijd zal het nog moeten uitwijzen, maar Barco Escape zou wel eens zo’n kip met kostbare eieren kunnen worden. Star Trek Beyond is de film die de techniek bekend moet maken bij een gro(o)t(er) publiek en het moet gezegd worden: Paramount Pictures heeft er de ideale film voor in huis. Deze bioscoopervaring is momenteel nog maar in zo’n 30 zalen over heel de wereld te beleven, waarvan toch ook al twee zalen in België: Kinepolis Antwerpen en Kinepolis Kortrijk.

Voor de duidelijkheid: het middelste scherm blijft de focus van uw aandacht opeisen. Het linkse en rechtse scherm worden enkel en alleen aangesproken wanneer het een visuele meerwaarde oplevert. En bij Star Trek Beyond was die visuele meerwaarde er zeker. Toegegeven, in het begin is het een tikje verwarrend en weet je niet waar eerst te kijken, maar is dat niet bij al wat ooit nieuw geweest is zo? Het gegeven went al snel en dan is het snoepen, het lijkt wel alsof je er een paar extra ogen hebt bijgekregen en je ziet letterlijk dingen die je zonder Barco Escape nooit zou hebben gezien. Voor Star Trek Beyond is voor de Barco Escape-versie zo’n 22 minuten extra materiaal gedraaid. Dat maakt dat die weidse Melkweg nog veel weidser en eindelozer lijkt, dat de Enterprise nog veel imposanter tussen de sterren kan zwiepen en dat de ruimtegevechten nog spannender zijn.

We hadden het net even over 3D en vergeleken hiermee is Barco Escape een grote stap vooruit. Brildragers mogen juichen, want voor deze nieuwe techniek is geen bril op een bril meer nodig. Bovendien ziet een niet onbelangrijk deel van de mensen (zo’n 10%) geen 3D door een oogafwijking en zijn er bij 3D altijd al veel klachten geweest over hoofdpijn. Niets van dat alles hier: je kijkt gewoon, maar op een nog groter scherm.

Bovendien is deze techniek ook uniek voor de bioscoop. Het geluid van de bioscoop kunnen we al een tijdje thuis reproduceren met talloze Home Cinema’s, wie dat wil kan zelfs een 3D-televisie aanschaffen. Maar als je drie televisies in je woonkamer zet – eentje centraal, eentje links en eentje rechts – je krijgt die, puur theoretisch, aangesloten en steekt vervolgens een Blu-ray in dan zal je nog steeds op alle drie de schermen dezelfde beelden te zien krijgen.

Niet zo bij Barco Escape. De techniek zit nog in een experimentele fase, het is nog uitproberen en kijken wat het publiek precies extra wil tijdens deze manier van kijken, maar nog dit jaar zal 6 Below gelanceerd worden, een film over een snowboarder die vast komt te zitten in een sneeuwstorm, en deze film zal de eerste zijn die ook (het blijft een optie) in zijn volledigheid in de drieschermenervaring beleefd kan worden.

Ter vergelijking: vorig jaar was The Maze Runner: Scorch Trial ook te zien in Barco Escape en die had nog maar 7 minuten extra materiaal.

De mogelijkheden

Van zodra we er begonnen over na te denken, leken de mogelijkheden ons eindeloos. Zo begonnen we al te dromen van een film als Interstellar, Inception of Lord Of The Rings in Barco Escape, maar we hoeven ons zelfs niet te beperken tot actiefilms. Alles wat zich in de jungle, op de Noordpool, in de woestijn of in de Australische outback afspeelt zou opengetrokken kunnen worden met nog imposantere en knappere ervaringen en landschappen. We denken nu spontaan aan The Revenant. Denken we nog niet aan wat voor knappe documentaires het zou kunnen opleveren, op termijn.

Natuurlijk, daar zijn we nog niet. Barco Escape is momenteel nog peperduur en kan dus alleen maar toegepast worden op producties waarvan de studio’s met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen zeggen dat ze de extra kost zullen kunnen goedmaken. Maar dat is normaal, elke nieuwe techniek is peperduur. Pas na de doorbraak wordt de prijs gedemocratiseerd. We zijn nooit goed geweest in economie op school, maar zover zijn we nog mee.

Barco Escape is in ieder geval een techniek waarvan we de evolutie gaan volgen, een techniek waar we – mits juist gebruikt – voor zullen supporteren, iets wat we voor 3D nooit gedaan hebben. We beginnen nu met hopen op een dinofilm op drie schermen, maar ga in tussentijd Star Trek Beyond zelf eens bekijken in Antwerpen of Kortrijk. Een concert is ook altijd beter als je zelf in de sfeervolle massa staat.

Meer
Lees meer...