Word je van vier uur slapen succesvol of verkouden?

unsplash

President Trump, Jennifer Aniston of Michelle Obama geven maar al te graag toe dat zij zich na vier uur slaap volledig klaar voelen om de dag te starten. Een slaapritme van korte duur dus, maar wat met je dagelijkse portie rust die je nodig hebt om goed te kunnen functioneren? Het lijkt wel of succesvolle mensen minder slaap nodig hebben, al is dat helemaal niet bewezen én niet gezond.

Hoe is Trump ooit president geworden van Amerika en en hoe heeft Tim Cook zich ooit opgewerkt tot de CEO van Apple? Heeft dat dan echt te maken met de vier uur slaap die zij amper nodig hebben? Het antwoord is neen, want er is geen enkel bewijs dat succesvolle mensen minder slaap nodig hebben. Integendeel, verschillende studies tonen aan dat een kort slaappatroon of enkele uurtjes minder slaap dan gewoonlijk serieuze gevolgen kan hebben. Zelfs het krijgen van een snotvalling kan hier de kop opsteken.

Slaapritme

Het is gebleken dat Amerikanen gemiddeld minder dan zeven uur per nacht slapen, wat dus minder dan de hoeveelheid die eigenlijk nodig is, volgens de American Academy of Sleep Medicine. Sommige hoge pieten, zoals Thomas Edison, de CEO van de General Electric Company, zei bijvoorbeeld dat vier uur slaap voor hem voldoende was, maar dan vergat hij er wel bij te zeggen dat hij door de dag heen heel wat dutjes deed. Dat vroege opstaan en weinig slapen wordt steeds meer een trend bij artiesten en ondernemers, wat vrij verontrustend is. En ondanks het feit dat de ene persoon effectief minder slaap nodig heeft dan de andere, blijft slaap van essentieel belang om je biologische klok op peil te houden.

Dit doet slaaptekort met ons lichaam en brein.

Gevolgen van te weinig slaap

Is het dan zo erg om een weekendje volledig los te gaan en je nachtrust gewoon eens te laten? Er zijn verschillende studies die dat hebben onderzocht en elk onderzoek zegt hetzelfde: weinig slaap zorgt ervoor dat je minder goed presteert, je hebt vaak een hogere bloeddruk, meer stress en je bent minder immuun tegen ziektes. Dr. Charles A. Czeisler, professor in slaapmedicatie aan de Harvard Medical School, verklaart zelfs dat vroeg opstaan een echte prestatie-killer is en dat vier uur slaap hetzelfde effect heeft als wanneer je 24 uur zou wakker blijven.

Acht uur slapen maar om vier uur ’s ochtends opstaan

Het zit wel zo dat wanneer je voldoende slaap achter de rug hebt, je nog steeds een slechte “opstaander” kan zijn. Sommige mensen zijn gewoon niet echt gemaakt om vroeg op te staan, hoewel sommigen dat wel zouden. En wanneer je denkt om eens een uur en half minder te slapen en wat vroeger op te staan, blijft dat kleine verschil toch een grote invloed te hebben op je prestaties.

Hoe groot is jouw slaaptekort? Doe de test!

Uit een onderzoek aan de University of South Florida blijkt dat zelfs zestien minuten minder slaap een negatief effect kan hebben op je jobprestaties. Dat vroeg gaan slapen en vroeg opstaan, is gekend als de ‘slaap-waak fase’ waarin je hersenen zeer vroeg op de dag de moe-makende stof melatonine aanmaken waardoor je dus weinig energie hebt doorheen de dag en je stemmingsmoed snel daalt. Daardoor ga je vroeg slapen en ben je natuurlijk ook vroeg terug wakker.

Beginnen werken voor 10 uur? Dat is niet gezond!

Voordelen van slaap

Er zijn verschillende voordelen verbonden aan voldoende nachtrust waaronder het feit dat je minder snel verkouden wordt. Dat heeft een studie uit 2015 aangetoond. Wanneer je minder dan zeven uur slaapt, is de kans op gewichtstoename ook iets groter dan normaal. De stof, leptin, die je normaal gezien wakker en alert maakt, neemt namelijk af terwijl het hongerhormoon, ghreling, toeneemt en je vervolgens meer doet eten. Een onderzoek uit 2008 aan de University of Chicago heeft dat samen met Eve Van Cauter, directeur aan de Sleep, Metabolism and Health Center bevestigd naar aanleiding van de link die zij vaststelden tussen slaapverlies en het toenemend risico op obesitas en diabetes.

Tenslotte heeft je nachtrust ook een impact op je stemming. Mensen die korte nachten slapen, zijn sneller geneigd om zeer angstig te worden of zelfs te versukkelen in een depressie. Een goede nachtrust met voldoende uurtjes slaap is dus van groot belang en zal je sneller aan de top brengen dan wanneer je amper vier uur nachtrust hebt.

Gesponsorde artikelen