‘World of Warcraft Classic’ is zo’n waarheidsgetrouwe reboot dat zelfs foutjes bewust zijn overgenomen

‘World of Warcraft Classic’ is zo’n waarheidsgetrouwe reboot dat zelfs foutjes bewust zijn overgenomen

‘World of Warcraft Classic’ is een reboot van het iconische ‘World of Warcraft’. En producent Blizzard Entertainment heeft die eerste ‘WoW’ blijkbaar enorm waarheidsgetrouw nagemaakt. Gamers die toegang hebben tot de béta-versie van de game rapporteren namelijk voortdurend bugs die helemaal geen bugs zijn, maar gewone features. Blizzard bleef zo dicht bij het origineel dat het zelfs foutjes bewust overnam.

Op 23 november 2004 liet Blizzard Entertainment World of Warcraft op de wereld los, een MMORPG (massively multiplayer online role-playing game) die zich afspeelt in hun wereldberoemde Warcraft-universum. Net geen vijftien jaar later oordeelde Blizzard dat het tijd was voor een reboot, meer bepaald een reboot van de 1.12-versie van de game uit 2006. Die game zal deze zomer worden gereleased, maar zoals wel vaker laat de uitgever eerst een béta-versie los zodat spelers de game kunnen testen en kleine foutjes kunnen rapporteren. Maar dat doen ze blijkbaar iets te gretig, want ze rapporteren een hoop ‘bugs’ die eigenlijk geen bugs zijn.

Officiële ‘not a bug‘-lijst

Blizzard bouwde het origineel zo goed na, dat het bewust ook verschillende foutjes of minpuntjes overnam. Nieuwe spelers, die dus niet bekend zijn met de nagebouwde 1.12-versie van de game, rapporteren die ‘foutjes’ nu echter. En dat gebeurt blijkbaar zo vaak dat Blizzard met een officiële ‘not a bug‘-lijst moest komen.

“Omwille van spelers die aspecten van WoW Classic rapporteren die helemaal geen bugs zijn, heeft Blizzard een lijst gemaakt van de meest gerapporteerde zaken”, staat er te lezen op het forum. “WoW Classic roept soms verschillende herinneringen op voor verschillende spelers, en dat kan leiden tot een aantal misvattingen over wat wel of niet werkt zoals bedoeld”, postte Blizzard zelf, met een lijst van dertien features die dus echt geen bug zijn.

“Tegenstrijdigheden van toen overgenomen”

En als je de lijst bekijkt, zou je toch zelf ook denken dat een aantal van de features bugs zouden moeten zijn. Blizzard geeft namelijk zelf toe bewust fouten te hebben overgenomen. “NPC’s die meerdere quests aanbieden kunnen mogelijk worden aangetoond op de lijst van beschikbare quests als een punt of een uitroepteken. Die tegenstrijdigheid was zo in 1.12 en we hebben die exacte tegenstrijdigheden van toen overgenomen”, schrijft Blizzard.

Gamers die de originele versie hebben gespeeld, reageren dan ook cynisch op de ‘nieuwe’ spelers die de features als bugs rapporteren. “Welkom tot de klassieker, kinderen. Dit is niet jullie baby Battle for Azeroth (de zevende uitbreiding op de originele game, red.)”, schrijft iemand op het forum. “Je zal bloeden en je zal het leuk vinden!” World of Warcraft Classic wordt officieel gereleased op 27 augustus.

Ben je zelf iemand die World of Warcraft vanaf dag één speelde? Dan zal je deze 21 dingen zeker herkennen!

Gesponsorde artikelen