YouTube brengt nog steeds geen geld op, ondanks een miljard gebruikers

YouTube brengt nog steeds geen geld op, ondanks een miljard gebruikers

Hoewel YouTube de afgelopen jaren is uitgegroeid tot de filmpjessite bij uitstek, verdient Google er niets mee. En dat ondanks het feit dat er maandelijks een miljard unieke gebruikers hun weg vinden naar de YouTube-filmpjes.

Negen jaar geleden kocht technologiereus Google YouTube voor zo’n 1,65 miljard dollar, een decennia geleden nog een gigantisch bedrag voor een online dienst. Nu wordt er met de miljarden gegoocheld alsof het niets is, maar toen nog niet. Maar toch heeft Google nog niet echt veel geld verdiend aan de dienst. De laatste jaren zijn de inkomsten wel aanzienlijk gestegen tot 4 miljard in 2014 (een miljard meer dan een jaar eerder), maar volgens analisten van de Wall Street Journal is dat amper genoeg om uit de kosten te geraken.

Niet rechtstreeks

Hoewel YouTube indrukwekkende cijfers kan voorleggen, is het niets vergeleken met bijvoorbeeld sociaalnetwerksite Facebook. Afgelopen jaar wist Mark Zuckerberg 12 miljard dollar binnen te halen, goed voor een winst van 3 miljard dollar. En dat ondanks het feit dat Facebook niet zoveel meer gebruikers heeft dan YouTube. 

Het grote probleem van YouTube is dat het merendeel van de gebruikers niet rechtstreeks naar de site komt. Dat gebeurt grotendeels via een link vanop een andere site, en na één filmpje klikt de gebruiker het venster alweer dicht. Of miljarden filmpjes worden bekeken op andere sites die de YouTube-code embedden. Dat brengt wel inkomsten binnen dankzij advertenties die vooraf worden afgespeeld, maar daar houdt het ook op.

De concurrentie zit niet stil

De manier waarop een groot deel van de gebruikers YouTube gebruikt, kan de dienst echter ook in de problemen brengen. Facebook en Twitter hebben jarenlang miljarden gebruikers richting YouTube gestuurd, maar hebben nu hun eigen filmdienst. Netflix en Amazon proberen dan weer het fenomeen ‘online kijken’ te veranderen door series en films van hoge kwaliteit aan te bieden, in tegenstelling tot heel wat troep die op YouTube te vinden is. En de populaire YouTube-sterren zoals gamecommentator PewDiePie (die miljoenen per jaar verdient) worden steeds meer het hof gemaakt door die andere diensten.

Volgens de WSJ moet YouTube dan ook dringend werk maken van betere klantenbinding in combinatie met extra inkomsten, bijvoorbeeld door kanalen met hoogwaardige inhoud waarvoor gebruikers specifiek naar de site surfen. Ook wachten de analisten van de krant ongeduldig op de reeds aangekondigde dienst waarmee gebruikers tegen betaling advertentievrij filmpjes kunnen bekijken. En tot slot zal er in de loop van het jaar een nieuw algoritme worden ingevoerd waardoor bedrijven hun advertenties nog gerichter zullen kunnen publiceren.

Gesponsorde artikelen