Zara zet robot in om je in de winkel je online bestelling te bezorgen

Zara zet robot in om je in de winkel je online bestelling te bezorgen

Zara heeft een probleem, want het succes van zijn online activiteiten heeft tot lange wachtrijen geleid in de winkels waar online bestellingen kunnen worden afgehaald. Een op elke drie online bestellingen wordt vandaag niet aan huis geleverd, maar door de klant zelf in de winkel opgehaald. En om dat proces te versnellen en te stroomlijnen wil het bedrijf nu robots introduceren, die de afhaling volledig moeten automatiseren.

Enkele jaren geleden introduceerde de Spaanse kledingketen Zara het begrip ‘fast fashion’, omdat ze in ‘real time’ hun capaciteit kunnen aanpassen aan de eisen van de klanten. Sommige items hebben maar 25 dagen nodig om van de tekentafel in een van de meer dan 2.200 winkels in 94 landen te belanden, dat is de reden waarom de productie in Spanje of in de buurlanden bleef.

Daar is de robot …

Zara wil nu nog een stap verder gaan, want het succes van de online activiteiten zorgt voor lange wachtrijen in de winkels waar online bestellingen opgehaald kunnen worden, want één op drie bestellingen wordt niet aan huis geleverd. Om die wachtrijen weg te werken wil de kledingketen nu robots introduceren die de afhaling volledig moeten automatiseren.

De afhaalpunten in de winkels zullen klanten toelaten met hun smartphone een code te scannen, waarna zich achter de schermen een robot in beweging zal zetten die de bestelling zal lokaliseren en in een winkelmandje zal droppen. Volgens Zara is de maatregel nodig om concurrentieel te blijven met online-kledingretailers als Zalando.

Gesponsorde artikelen