Ze maken nu opvallend veel reclame voor DAB. Maar wat is dat nu eigenlijk?

Ze maken nu opvallend veel reclame voor DAB. Maar wat is dat nu eigenlijk?

DAB, je hebt er waarschijnlijk al over gehoord, of je moet de laatste weken geen streep reclame gezien hebben. Maar wat is DAB eigenlijk, waarom krijg je nu plots reclame naar je hoofd geslingerd over digitale radio? 

Een beetje schuiven, een beetje prutsen: iedereen met een oude autoradio kent het systeem wel. De oude FM-radiofrequenties zorgden vooral voor veel ruis met tussendoor nét de ideale stand om Stubru of Radio 1 te ontvangen. Met DAB zou dat probleem van de baan moeten zijn: Digital Audio Broadcasting. De digitale variant voor de radio, dus.

En Vlaanderen beloofde al in 2016 om die digitale radio uit te rollen. Probleem: veel commerciële zenders hadden lang de infrastructuur niet om naar DAB over te schakelen. Een heel aantal hebben dat intussen wel al gedaan, en zijn te ontvangen in DAB+, het minder bandbreedte innemende nieuwe broertje van DAB.

FM for ever?

Maar intussen heeft nog altijd maar zes procent van de Belgen een DAB-toestel. Nochtans heb je radio’s, wekkerradio’s, USB-sticks en autoradio’s genoeg die DAB(+) aankunnen, maar wie koopt zich een nieuwe radio als FM ook voldoet?

Dat verklaart de DAB-reclame enigszins: het is gewoon tijd om over te schakelen, en net als met de afschaffing van de kabel, heeft het grote publiek blijkbaar een extra duwtje in de richting van het digitale tijdperk nodig.

Wat zijn de voordelen van DAB? Het eindeloze zoeken naar een radiostation valt volledig weg. Je kan met DAB gewoon van radiostation naar radiostation zappen. Ook geen vervelende ruis meer: als je buiten bereik valt, schakel

Gesponsorde artikelen