Zijn jonge chauffeurs echt gevaarlijker?

Zijn jonge chauffeurs echt gevaarlijker?

Jongeren hebben het nog altijd moeilijk om een autoverzekering te vinden die ze kunnen betalen. Dat blijkt uit een undercoverreportage van het VRT-magazine Volt. Maar is dat wel terecht? Zijn jongeren echt de gevaarlijkste chauffeurs op de baan en zijn er geen andere manieren om jonge bestuurders veilig met de weg te laten kennismaken?

De feiten in Volt zijn vrij deprimerend. Een 20-jarige vrouw ging undercover bij tien autoverzekeraars op bezoek. In de meeste gevallen werden haar gigantische premies voorgeschoteld die variëren van 1.114 euro tot 2.200 euro. Bij drie verzekeraars werd ze zelfs flagrant geweigerd, iets wat helemaal niet wettelijk is. Nog erger is het feit dat Volt hiermee niet eens een nieuw probleem aan het licht bracht: zes jaar geleden deden ze een gelijkaardig onderzoek en de conclusie anno 2014 luidt: er is nog helemaal niks veranderd.

Kloppen de statistieken wel?

Waarom betalen jongeren meer voor een autoverzekering? Het antwoord is simpel: ze vormen een hoger risico op ongevallen. Die redering speelt jonge chauffeurs overal ter wereld parten. Maar die statistieken worden misschien toch iets te gemakkelijk als verklaring gebruikt en ze straffen ook chauffeurs die wel veilig proberen te rijden. Vorig jaar plaatste The Guardian grote vraagtekens bij een tekst waarmee de Britse regering het idee steunde om de minimumleeftijd voor een (voorlopig) rijbewijs op te krikken. Zowel in Groot-Brittannië als in de rest van de wereld zouden jongeren vaker betrokken zijn bij ongevallen.

The Guardian merkte terecht op dat de regering als argument een tekst uit 1972 gebruikte. Toen waren deze auto’s nog hypermodern:

Getty Images

Uit cijfers van het Britse ministerie voor Verkeer blijkt echter dat er meer 70-plussers bij ongevallen betrokken zijn dan jongeren tussen 17 en 19 jaar. Maar natuurlijk moeten we ook kijken naar het aantal jongeren dat een rijbewijs heeft om vast te stellen of ze procentueel vaker bij ongevallen betrokken zijn. Ook dat is echter snel bij de haren getrokken, want we kunnen niet altijd weten hoeveel bejaarden met een rijbewijs nog effectief achter het stuur kruipen.

België scoort niet goed op het vlak van verkeersongevallen. Wanneer we naar het aantal fatale ongelukken per miljoen inwoners kijken, dan blijkt uit statistieken van 2012 dat België vrij laag op de ladder staat. Al onze buurlanden scoren een stuk beter.

Groter risico

Het is gemakkelijk om de schuld hiervoor op jonge automobilisten te steken. Natuurlijk zijn er een aantal factoren die jongeren een groter risico maken:

1. Jongeren hebben nog geen ervaring en maken daardoor sneller fouten.

Maar hoe kunnen jongeren ervaring opdoen als ze geen verzekering kunnen betalen waarmee ze achter het stuur mogen kruipen? Een eenvoudige oplossing lijkt de prijs van die verzekering te verbinden aan de opleiding. Volgens een Amerikaanse studie zou het risico al aanzienlijk dalen wanneer jonge chauffeurs eerst 110 uur onder begeleiding gereden hebben.

2. Jongeren zijn sneller afgeleid.

Het gebrek aan ervaring speelt niet in het voordeel van jonge chauffeurs wanneer ze in een gevaarlijke situatie terechtkomen. Ze slagen er vaker niet in om lastige omstandigheden goed in te schatten. Dat heeft mogelijk een biologische verklaring: een deel van de hersenen dat onder andere verantwoordelijk is voor onze instincten en emoties, is pas bij een persoon halverwege de jaren 20 volledig ontwikkeld. Een hogere premie voor chauffeurs van 18 jaar valt dus te verklaren, maar Volt ontdekte dat ook 25-jarigen met zeven jaar rijervaring nog altijd te veel betalen.

3. Jongeren rijden meer, zijn vaker ’s nachts op de baan en ze vervoeren vaker passagiers (wat het risico op dodelijke slachtoffers verhoogt).

Een eventuele oplossing zou bijvoorbeeld kunnen zijn om jonge chauffeurs de eerste zes maanden na het behalen van het rijbewijs te verbieden om na middernacht te rijden. Al zal die maatregel niet populair zijn.

Thinkstock

Tips voor jonge chauffeurs

Maar wellicht zullen eerst de statistieken moeten veranderen. Enkele nuttige tips voor onze jongste automobilisten:

  • Hou voldoende afstand tot je voorligger. Op die manier zal je minder vaak verrast worden wanneer de wagen voor je plots moet remmen
  • Laat je niet afleiden: leg je gsm ver genoeg uit de buurt.
  • Kijk altijd goed in je spiegels voor je van rijstrook verandert. En blijf rechts rijden wanneer dat mogelijk is.
  • Hou je aan de snelheidslimiet, dat is logisch en het bespaart je boetes. Maar rij ook niet extreem traag, want ook zo kan je ongevallen veroorzaken.
  • En wees altijd een BOB achter het stuur: rijden gaat nooit samen met drinken.

Gesponsorde artikelen