Zijn onze shoppingcentra ten dode opgeschreven?

Zijn onze shoppingcentra ten dode opgeschreven?

In ‘shopping mall’-land Amerika sluiten steeds meer shoppingcentra definitief de slagbomen. Waarom? Er zijn geen trekpleisters, geen winkels die hot zijn bij de klant, en dus ook geen volk. Wat achterblijft zijn sloopklare gebouwen en overwoekerde parkings. Een trend die zoals zovele Amerikaanse trends overwaait naar ons land? Want was het nieuws shoppingwalhalla Dockx in Brussel ook geen flop? En bestellen we intussen niet allemaal alles op Bol.com of Zalando?

Waasland Shopping Centrum, Maasmechelen Village, City 2 … het zijn drie shoppingcentra waar het elk weekend over de koppen lopen is. Al is dat lang niet in elke “mall” in ons land het geval. In meerdere kleinere steden, zoals Geraardsbergen bijvoorbeeld, zijn shoppingcentra gewoon grote spookhuizen geworden de laatste jaren. Teken aan de wand en voorbode voor een Amerikaans scenario waar dit jaar alleen al tientallen shoppingcentra zijn moeten sluiten…

Het BLSC, de Belgian and Luxemburg Council of Retail and Shopping Centers, heeft net een rapport uit en daaruit blijkt dat Belgen inderdaad wat minder naar shoppingcentrums gaan. Zeker in september waren de cijfers verhoudingsgewijs wat minder. Toen kwamen er zes procent minder klanten opdagen. Deels is dat te wijten aan het weer en wát mensen kopen in september: goed weer buiten is slecht nieuws voor binnenhuiswinkelen. “Maar dat zegt niet alles”, vertelt Luc Plasman, voorzitter van BLSC, aan onze redactie.

iStock

Shoppingcentra draaien goed

Want de 16 grootste shoppingcentra, gemeten in vierkante meter verhuurbare oppervlakte, die zitten toch nog in een zacht stijgende lijn. En bezoekersaantal op zich zegt niet altijd even veel. “De bezettingsgraad van de meeste shoppingcentra zit goed, en ze draaien ook goed. Er is natuurlijk altijd wat rotatie, maar eigenlijk valt het best mee. Retailers komen ook graag naar centra, zeker een nieuwe keten.” Uitgerekend vandaag opent ook The Mint, een nieuw en ambitieus shoppingcomplex in Brussel, waar Uniqlo voor een ware stormloop zorgde.

“Het is vooral belangrijk dat shoppingcentra blijven investeren en renoveren, om de winkelervaring beter te maken”, zegt Plasman. “Zo’n centrum moet er ook voor zorgen dat het leuk blijft, dat er soms wat vernieuwing plaatsvindt én dat de basisvereisten goedzitten. Meer en meer wordt ook ingezet op promoties en acties, zoals kerstshoppen, maar ook online valt er nog wat aan de ervaring te verbeteren.”

En soms loopt het ook gewoon niet goed. “Er zijn een aantal shoppingprojecten waar het verkeerd loopt. Soms is dat omdat er een gebrek aan visie is. Wat winkels bij elkaar gooien op een oude site: dat is geen shoppingcentrum. Als het niet met dat doel voor ogen gemaakt of gerenoveerd is, heeft je project weinig kans op slagen.”

Online? Dan toch zonder drankje

Maar waarom zou je eigenlijk nog gaan winkelen als je gewoon alles online kan vinden? “Het fysieke winkelen en het plezier dat daar aan vasthangt, dat blijft”, volgens Plasman. “Zolang we dat cultiveren, zal dat zijn aantrekking behouden. Ook een goede horeca speelt daar zijn rol in, zeker in shoppingcentra.” Vrij vertaald: wie met mama gaat winkelen, wil wel een spaghetti, maar misschien ook wel eens wat méér.

Het afsterven van The Loop in Gent luidt dus niet meteen het einde der tijden in voor de shopping mall. Integendeel, want volgens Plasman was The Loop nauwelijks een shoppingcentrum te noemen. “Nee, dat was iets helemaal anders, hoewel het zeker ook kans op slagen had. Een voorbeeld in Roermond toont ook dat steden geen schrik moeten hebben om hun klanten uit de stad te halen. Integendeel, maar dan moeten ook scholen, ziekenhuizen en administratie in de stad blijven. Want wie voor die dingen niet naar de stad gaat, gaat daar zeker ook niet gaan winkelen.” Ze zullen het bij Dok Noord graag horen.

iStock

Gesponsorde artikelen