Zo verhoog je je populariteit op Instagram

Zo verhoog je je populariteit op Instagram

Instagram is tegenwoordig the place to be. Vele jongeren schakelen over van Facebook naar Instagram voor hun dagelijkse portie social media. Er zijn dan ook enkelen die zo’n grote schare volgers hebben samengebracht dat ze betaald worden voor hun Instagramposts. Maar hoe word je zo populair? Hoe word je Instafamous?

Gebruik hashtags … maar niet te veel

Op Instagram draait het allemaal om hashtags. Net zoals op Twitter kunnen de hashtags die je gebruikt, bepalen of je praat voor een gigantisch publiek of slechts een paar enkelingen. Wie dat spelletje goed wil spelen, moet zich dan ook aan de regels houden. Gebruik hashtags om gelijkgezinden te vinden, met dezelfde hobby’s, passies en interesses. Ben je een travel blogger, gebruik dan zeker #travelblogger, #instatravel, #travel, #wanderer en ga zo maar door. Let op, gebruik er zeker ook niet te veel. Het is de kunst om de gulden middenweg te vinden tussen te weinig en te veel hashtags.

Volg mensen uit jou niche

Hashtags kunnen jou ook naar andere mensen leiden die zich in dezelfde ‘sector’ als jou bevinden. Ben je zelf dus een travel blogger, zoek dan zeker zelf ook eens bovenvernoemde hashtags op. De mensen die vaak die hashtags gebruiken, zullen mensen zijn die jou passie voor reizen delen. Het loont om zo’n mensen te volgen. De kans dat zij dat ook bij jou zullen doen is groot, en misschien pakken zij wel een hoop van hun eigen volgers mee!

Steun anderen

Net zoals in het echte leven brengt gewoon vriendelijk zijn je op Instagram al een heel eind ver. Oprecht en eerlijk reageren, zal je ook op Instagram helpen. Mensen volgen, hun posts liken en net dat ietsje meer dan het droge ‘wow’ of ‘mooi’ spreekt boekdelen.

Post op het juiste tijdstip

Het spreekt voor zich dat een foto die je ’s nachts op Instagram smijt het minder goed zal doen. Zo moet je eigenlijk zelf een beetje op zoek gaan naar wanneer jouw publiek het actiefst is. Let zo ook op wat soort foto’s ze vaker liken en waar ze het meest op reageren.

iStock

Ga in interactie met je publiek

Het is niet alleen belangrijk om echt te praten met je publiek. Maar zet ze ook actief aan om te reageren. Zulke ‘call to actions‘ zijn een echte must als je je engagement de hoogte in wil krijgen. Stel dus vragen in je comment. Gewoon een emoji of zelfs een leeg onderschrift zijn een grote no-no. Beperk je ook niet tot je eigen posts. Ga maar helemaal loss op je vrienden hun posts. Mensen gaan meer reageren op jouw post als jij dat ook doet op die van hen.

Deel behind the scenes-foto’s

Perfectie bestaat niet, dat weten we allemaal. Alleen maar die perfecte selfies van perfecte personen met de perfecte belichting, dat werkt niet. Het is daarom goed om af en toe een leuke en spontane behind the scenes-foto te posten. Je moet je daarbij zeker niet inhouden, doe maar eens gek. Te serieus is nooit goed en kan ook mensen afschrikken.

Vergeet de video’s niet

Instagram is dan wel gebouwd op het posten van foto’s, vergeet zeker en vast de video’s niet. Bij sommige doelgroepen werkt dat beter dan een droge foto. Probeer het dus zeker eens uit en test hoe jouw publiek erop reageert.

Bewerk je foto’s met een andere app

Instagram biedt zelf een hele hoop filters en mogelijke manieren om je foto of video te tweaken, maar om je content dat extra tikkeltje professionaliteit mee te geven, loont het soms wel om een aparte app te gebruiken om je foto’s te bewerken. Apps zoals Snapseed en VSCO kunnen je foto’s naar een hoger niveau tillen. Let er ook op dat je dezelfde stijl hanteert op je foto’s. Zo heb je een mooie eenduidige galerij, die goed in het oog ligt en die aangenaam is om door te scrollen.

iStock

Gesponsorde artikelen