Meer Zuid-Koreanen naar plastische chirurg nu het einde van het mondmasker nadert

Steeds meer Zuid-Koreannen plannen een plastische ingreep in nu het mondmasker er langzaamaan uit het straatbeeld verdwijnt.

Zelfs in pre-coronatijden was het Zuid-Koreaanse Seoel de plastische chirurgiehoofdstad van de wereld. Plastische ingrepen in het land zouden dit jaar goed zijn voor 11,8 miljard dollar, volgens Gangnam Unni, het grootste online platform voor cosmetische en plastische ingrepen van het land. In 2020 was dat naar schatting 10,7 miljard dollar, toen al een stijging van 9,2 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Plastische chirurgen merken op dat Zuid-Koreaanse patiënten zowel geïnteresseerd zijn in operaties aan het gezicht die gemakkelijk verborgen gaan onder berschermende mondmaskers, zoals de neus en de lippen, als de delen van het gezicht die zichtbaar zijn gebleven tijdens de coronapandemie.

“Zowel chirurgische als niet-chirurgische vragen over ogen, wenkbrauwen, neusbrug en voorhoofden – de enige zichtbare delen – zijn zeker toegenomen”, zei Park Cheol-woo, een chirurg in de WooAhIn Plastic Surgery Clinic, aan het persagentschap Reuters.

Geld steunmaatregelen naar de ziekenhuizen

Volgens een andere chirurg in Seoul, Shin Sang-ho, is veel geld dat Zuid-Koreanen kregen in het kader coronasteunpakket van de overheid gevloeid naar ziekenhuizen en kliniek voor plastische chirurgie.

De cijfers van de overheid weerspiegelen dit. Van de 14,2 biljoen won (12,95 miljard dollar) die de regering aan zijn burgers gaf, werd 10,6 procent uitgegeven in ziekenhuizen en apotheken. Alleen in supermarkten en restaurants werd nog meer uitgegeven.

Gangnam Unni merkte dit jaar ook een sterke stijging op in het aantal gebruikers van zijn online platform. Die schommelden vorig jaar rond de 2,6 miljoen en het aantal steeg dit jaar met 63 procent. Er liepen zo’n 1 miljoen aanvragen voor adviessessies binnen, een verdubbeling ten opzicht van het jaar ervoor. Daarbij komt dat klinieken door de pandemie moeilijk diensten aan buitenlandse cliënten konden promoten, waardoor het gros van de patiënten Zuid-Koreanen zijn.

Meer
Lees meer...