Zwaarste avondspits van het jaar door sneeuw en het blijft vanochtend vriezen (maar waar zit dat thuiswerkalarm?)

Zwaarste avondspits van het jaar door sneeuw en het blijft vanochtend vriezen (maar waar zit dat thuiswerkalarm?)

De avondspits zat gisteren muurvast: bijna 600 kilometer file en de zwaarste spits van het jaar. En we zijn er nog niet vanaf, want deze ochtend vriest het nog en dus blijft de mist en sneeuw nog kleven. Ook op Brussels Airport blijven de vliegtuigen nog aan de grond, maar hadden we eigenlijk geen oplossing voor dit sneeuwprobleem: een thuiswerkalarm?

Om één uur in de namiddag al 80 kilometer file: wie stiekem had gehoopt dat ie voor de sneeuw thuis zou zijn, was eraan voor de moeite. Langzaamaan liep de filemeter op tot tegen de zeshonderd kilometer vaststaand verkeer. Vijf centimeter sneeuw, maar het lag glad en dat resulteerde in de zwaarste avondspits van dit jaar. En ook deze ochtend blijf je eigenlijk beter van de weg.

Koud tot vanmiddag

Want vandaag krijgen we dan wel hogere temperaturen, dat wil niet zeggen dat de wegen al ijsvrij gemaakt zijn. Er werd zo’n 200 ton zout op de wegen gegooid, maar met het bevroren wegdek vriest ook de mist nog steeds aan. Rond de middag zou het eindelijk wat warmer worden en dan kunnen we weer vlot de baan op. Het Agentschap Wegen en Verkeer vraagt om te wachten met niet-noodzakelijke verplaatsingen tot de wegen ijsvrij zijn.

Hetzelfde verhaal op Brussels Airport: er werden zo’n 130 vluchten afgelast, maar de luchthaven verwacht om vandaag langzaam het normale verkeer te kunnen laten opstarten. Wie een vlucht moet nemen, checkt best nog even de website van Brussels Airport zelf, want niet alle vluchten staan al op de startbaan.

Hallo thuiswerkalarm?

Blijft de vraag: waarom hadden we een paar weken geleden wél een thuiswerkalarm en deze week niet? Officieel klonk het dat er een code geel was uitgevaardigd door het KMI en enkel bij code oranje zou het alarm van kracht gaan. Gisterenmiddag was het prijs, maar toen zat iedereen natuurlijk al op het werk, terwijl de rest van West-Europa ingesneeuwd raakte.

Kris Peeters (CD&V), minister van Werk, maakte al duidelijk dat hij al even aan een eenduidig systeem werkt om thuiswerk te regelen, maar dan moeten de werkgevers ook mee. Deed Vlaanderen nogal meewarig over het systeem, dan kreeg Peeters met zijn thuiswerkalarm gisteren natuurlijk gelijk: vijf centimeter sneeuw en er stond 600 kilometer file.

Werkgevers

“Vandaag 20x meer file dan bij tet met thuiswerkalarm. Afspraken tussen werkgevers en werknemers over thuiswerk bij uitzonderlijke weersomstandigheden kunnen veel leed vermijden. Volgende week stellen we definitieve procedure voor”, klonk het op de Twitteraccount van Peeters. Wie lachte met thuiswerk, maar gisteren wél in de file stond, rept zich waarschijnlijk best naar IKEA om een bureautje voor thuis.

Maar is Vlaanderen daar wel klaar voor? Bij de vorige test werd er al snel met cijfers gegooid over hoe hard de economie had geleden onder het thuiswerkalarm. Toch zijn er signalen dat binnen tien jaar tot één derde van het personeel sowieso van thuis uit zou werken. Dat heeft deels te maken met efficiëntie (waarom in de file staan als het niet moet), een verbeterde technologie (uit huis toegang tot alle systemen, Skype-vergaderingen) en duurzaamheid (geen kantoorruimte kopen als het niet nodig is). Maar, dat weet ook Peeters, ook de werkgever moet overtuigd.

Gesponsorde artikelen