Wie gaat er nu niet graag op restaurant? Jammer genoeg kost het altijd zoveel geld! En telkens weer gaat de gedachte door je hoofd dat jij “dit toch veel goedkoper zou kunnen maken”. Maar ja, jij moet er natuurlijk niets aan verdienen hé. Restauranthouders moeten er wel van leven, en dus gebruiken zij een aantal trucs om nog wat meer centen uit onze zakken te kloppen. Let hier maar eens op, de volgende keer als je een keuze maakt uit dat mooie menu.
1. Ze gebruiken beeldende taal om een menu aantrekkelijk te maken
Je kent ze wel, de typische woorden die je op restaurantmenu’s terugvindt: handgemaakt, trage garing, goudbruin, handgeselecteerd, ovenvers, een schuimpje hier en een bedje daar … Uit onderzoek van de Amerikaanse Cornell University blijkt dat termen als deze de verkoop tot wel 27 procent kunnen doen stijgen.
2. Ze verleiden klanten met foto’s
Door aantrekkelijke foto’s naast bepaalde gerechten te zetten, lokken ze de klant naar dat gerecht. Dat kan de verkoop van die gerechten tot 30 procent doen stijgen.
3. Ze beperken je keuze
In feite willen ze je de verantwoordelijkheid om te kiezen wat je eet ontnemen. Het is voor een restaurant aan te raden om de keuzes te beperken tot zes of zeven verschillende gerechten per categorie (afhankelijk van het soort restaurant). Ze proberen dat ook door vaste menu’s aan te bieden, of je bijvoorbeeld met tapas of proevertjes te verleiden.
4. Ze ontwerpen hun menu’s met veel aandacht voor detail
Je kan zelfs gerust zeggen dat ze evenveel letten op de looks van het menu als op die van de gerechten. De rechterbovenhoek is het kostbaarste stukje papier van een menu, het is waar je ogen zich het eerst op richten. En dat is dus ook waar ze hun meest winstgevende gerechten zullen zetten.
Van rechts boven glijden je ogen dan normaal naar links boven, waar de aperitiefhapjes vaak zullen staan. Net daaronder zal je dan de slaatjes vinden. Een ander trucje is om lege ruimte te laten rond andere echt winstgevende items, door ze in een kader te plaatsen of een beetje apart van de rest. Dit trekt de aandacht en is goed voor de verkoopcijfers.
5. Ze houden rekening met leespatronen
Restaurants houden rekening met leespatronen en ‘scanpaden’, de volgorde van punten waarnaar je ogen kijken kunnen worden onderzocht om te zien hoe mensen zaken lezen.
Volgens nog onderzoek van de Cornell University is de kans heel groot dat klanten het eerste gerecht zullen kiezen waar hun ogen naartoe getrokken worden. Daardoor gaan dus veel goed opbrengende gerechten in de rechterbovenhoek staan.
Dit steunt op het zogenaamde seriële-positie-effect uit de psychologie, dat zegt dat mensen de dingen die bovenaan een lijst staan beter zullen onthouden. Een andere reden is dat wanneer je als eerste het duurste gerecht ziet, alle andere gerechten er voordeliger uitzien. Restaurants focussen in hun menu ook het meest op de voorgerechten, omdat volgens onderzoek de klanten het meeste van hun aandacht op de voorgerechten richten.
6. Ze gebruiken dure gerechten om je naar de goedkope te lokken
Restaurants gebruiken vaak extreem dure gerechten als afleiding, wetende dat je die heel waarschijnlijk niet zal bestellen, maar zo zien de goedkopere gerechten er dus aanvaardbaarder uit qua prijs.
7. Ze laten bepaalde gerechten extra opvallen
Ze doen dat met verschillende lettertypes en -groottes, met foto’s of in een kader. Zo zien ze er specialer uit. De chiquere restaurants doen dit meestal niet, omdat het hen er ‘smakelozer’ doet uitzien, vergeef ons de woordspeling.
8. Ze zijn heel creatief met cijfers
Menu designers (jawel, er bestaan mensen die hun brood verdienen met het ontwerpen van menukaarten) weten dat prijzen die eindigen op een 9 je wel laten denken dat je waarde voor je geld krijgt. En prijzen die eindigen op een 5 zien er ‘vriendelijker’ uit. Meer en meer restaurant gebruiken ook gewoon geen cijfers na de komma meer, omdat het menu er zo properder en simpeler uitziet en dus makkelijker te lezen.
9. Ze gebruiken geen eurotekens
Je ziet het haast nooit op een menu, het €-teken. Het is een van de vaakst voorkomende trucjes, want dat tekentje herinnert de klant er meteen aan dat ze geld gaan uitgeven. Uit het onderzoek van de Cornell University blijkt dat klanten beduidend meer geld achterlaten als het tekentje er niet staat, dan als het er wel staat.
10. Ze maken een link tussen eten en familie
Namen van familieleden zijn heel aantrekkelijk voor restaurants om hun gerechten te benoemen. Dat heeft vaak te maken met nostalgie. Appeltaart op grootmoeders wijze of huisgemaakte wafels van tante Marie laten klanten veel moeilijker liggen dan een gewone appeltaart of wafels van de chef.
Bron: Quora