1,3 miljoen Vlamingen luisteren naar Qmusic en Joe

Het CIM heeft vanmorgen de nieuwe luistercijfers voor de Vlaamse radiomarkt bekend gemaakt, die voor de eerste keer gebaseerd zijn op de vernieuwde meting. De resultaten bestrijken de periode van 2 januari tot en met 6 mei 2018.

Qmusic en Joe bereiken elke dag maar liefst 1,3 miljoen luisteraars. Qmusic is de tweede grootste zender in Vlaanderen met 12,4% marktaandeel bij het algemene publiek (12+). De ochtendshow Sam, Heidi & Wim bereikt elke dag bijna een half miljoen luisteraars (492.000 – 12+) en is ook de best beluisterde ochtendshow bij de 18- tot 44-jarigen (zenderdoelgroep) met 21,2% marktaandeel. Op de werkvloer is Qmusic ook de meest beluisterde zender (22,3% marktaandeel op 12+). Joe zet ook een mooi resultaat neer bij het algemene publiek met 8,9% (12+). Op de zenderdoelgroep 35-54 scoort Joe met 12,9%.

An Caers, directeur radio: “Qmusic staat voor brede en populaire muziek, de meest spraakmakende ochtendshow en entertainment. We zijn heel blij dat dat weerspiegeld wordt in de resultaten. Qmusic leeft in Vlaanderen, niet alleen op de radio maar ook op al onze events en online platformen. Vanaf volgende week verhuizen we heel de zomer lang naar Oostende voor onze jaarlijkse sterkhouder: het Q-Beach House.”

Robin Vissenaekens, zendermanager Joe vult aan: “De mooie cijfers van Joe geven ons goesting om voluit te gaan de komende maanden. Sven & Anke starten begin augustus al terug in de ochtend en we kijken muzikaal uit naar de Top 2000. We bouwen continu verder aan de grootste supportersclub van de frisse veertiger.”

De nieuwe CIM RAM (Radio Audience Measurement) werkt op basis van een vernieuwde methodologie. Die zorgt ervoor dat er voortaan meer luistercijfers zijn, dat er vanaf nu continu gemeten wordt en dat de cijfers sneller beschikbaar zijn. Er is ook ingezet op een vernieuwde rekruteringsmethode door online panels toe te voegen en de studie is nog preciezer dankzij digitalisering van de bevraging via een vernieuwde site en app.