Vliegen is veiliger dan rijden en toch… toch maakt het veel mensen nerveus. Deze ‘insider weetjes’ verhelpen dat misschien. Ideaal voor als je straks de lucht in moet op weg naar je vakantiebestemming.
1. Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.2. Ja, je moet écht je gordel vastklikken bij turbulentie
Turbulentie veroorzaakt het meeste gewonden.3. Wat meteen een reden is om na te denken over dat stoeltje voor je baby
Het is een pak geld, maar het is ook een pak veiliger, zeker voor hele lange vluchten.4. Er is meer turbulentie, maar dat is normaal
Turbulentie wordt frequenter en heviger met dank aan de klimaatverandering. Tegen 2050 zou de turbulentie bij transatlantische vluchten met 10 tot 40 procent toenemen.
5. Gedimde lichten dienen niet (enkel) om je gemakkelijker te doen slapen
… maar wel om een eventuele evacuatie in het donker te vergemakkelijken. Dat het aangenamer is om te slapen, is een bijkomstig voordeel. Dat de passagiers er gemakkelijker door kunnen slapen, is een mooie bijkomstigheid.
6. De dekentjes en tafeltjes worden wel (af)gewassen
Of toch een keer per dag. Elke vlucht is niet haalbaar voor het personeel: daar hebben ze gewoon te weinig tijd voor. En ja, virussen kunnen dagenlang overleven op die oppervlakken. Antibacteriële gel, iemand?7. Het is niet de lucht die je ziek maakt
Maar wel de klinken, de tafeltjes, de dekentjes en ook de opbergvakken van de zetel voor jou… aangezien de zakdoeken van verkouden mensen daar wel eens opgeborgen worden. De lucht is voor 99 procent gezuiverd en afkomstig van motorcompressoren, die de lucht opwarmen en onder druk zetten.8. Piloten slapen inderdaad tijdens lange vluchten, maar dat is dan ook toegestaan
Er slapen best wat piloten tijdens een vlucht: bij 43 à 54 procent van de piloten is dat al eens gebeurd. Dat is niet zo erg: zeker bij lange vluchten is dat toegestaan omdat de co-piloot dan de controle heeft. Erger is dat bij de helft van de slapers dit onvrijwillig gebeurde… De werkschema’s van piloten zijn dan ook niet altijd om te lachen.