15 slimme trucjes die winkels gebruiken om geld uit je zakken te kloppen

Hoe vaak heb jij het al niet meegemaakt dat je met tien tassen de winkel uitkomt terwijl je eigenlijk maar een ding nodig had? Wees gerust, dat is niet hélemaal jouw schuld. Als je een winkel binnenloopt, word je immers overspoeld door geuren, geluiden en kleuren die  maar één doel hebben: zorgen dat je méér uitgeeft. Dit zijn 17 slimme trucjes die winkeliers gebruiken… It’s all science!

1. Kortingen, -50%, SALE, je kan er niet naast kijken

Giphy
Maar uiteindelijk kom je buiten met een heleboel dingen die niét afgeprijsd waren… Typisch!

2. Winkelkarren en -tassen zijn GIGANTISCH

Giphy

Je ziet ze steeds vaker én ze zijn vaak veel groter dan nodig. De reden? Hoe meer plaats er over is, hoe meer je de neiging hebt om die leegte op te vullen… En ja: daar trappen we allemaal in.

3. Prijzen worden nooit afgerond… 0,99 for the win!

YouTube
Een product dat €4,99 kost, lijkt veel minder dan €5. Uiteindelijk is het maar 1 cent verschil, maar het effect is enorm!

4. Bloemen en brood liggen in het begin van de winkel…

Giphy
De aantrekkelijke geur activeert je speekselklieren, waardoor je geneigd bent meer te kopen in de rest van de winkel.

5. … maar essentiele producten liggen achteraan

Giphy
Producten die je sowieso nodig hebt, zoals melk, vind je meestal helemaal achteraan. Om er te geraken moet je dus de hele winkel door en kom je in aanraking met meer producten. 

6. In kledingwinkels liggen de koopjes achteraan én op een hoop

Giphy
De koopjes liggen achteraan in de winkel en vaak overhoop, of worden door elkaar gehaald door kopers en niet opgeruimd door de verkopers. De nieuwe stukken hangen netjes op of worden steeds opnieuw opgevouwen zodat het er aantrekkelijker uitziet. 

7. Elke winkel is een doolhof, waarin je blijft rondlopen

Giphy
Vaak heb je in een winkel het gevoel dat je niet meer goed weet waar je bent. Dat is een strategische zet van de winkels zodat klanten langs elk rek zouden lopen en elk product zouden zien. Supermarkten zijn zo ontworpen dat je elk gangpad minstens een keer doorloopt.

8. Huismerken staan op ooghoogte

Giphy
Die zie je immers het eerst en trekken meteen je aandacht. 

9. Maar met kinderen wordt ook rekening gehouden

Giphy
Producten die voor kinderen bestemd zijn zoals speelgoed, snoep, cornflakes worden op hun ooghoogte geplaatst. En probeer dan als ouders maar eens een huilbui te vermijden…

10. Proefstandjes doen je trager winkelen

Giphy
Je hebt het wel al eens meegemaakt: je loopt rustig door de winkel en plots zie je een tafel vol lekkernijen waar je gratis van mag proeven! En voor je het weet ben je al knabbelend een en al oor voor het verkooppraatje. Naderhand heb je de neiging om meer op je gemak door de winkel te struinen, waardoor je langer blootgesteld wordt aan de producten.

11. En alles ligt binnen handbereik

Giphy
Winkels proberen ervoor te zorgen dat je alles kan aanraken. Onderzoek heeft aangetoond dat een product aanraken de kans verhoogt dat je het koopt. Hoe vaak ben jij al door een klerenwinkel gelopen terwijl je je hand over de rekken laat glijden? 

12. Kleuren spelen een grote rol

Giphy
Etalages met warme kleuren zoals rood, oranje en geel trekken mensen naar binnen. Maar eenmaal je binnen bent zorgen koude kleuren zoals groen en blauw ervoor dat je meer geld uitgeeft. Allemaal psychologisch, die gezellige kerstetalages!

13. En muziek speelt een nog grotere rol

In elke winkel wordt er muziek gespeeld. Trage muziek zorgt ervoor dat je rustiger shopt en meer geld uitgeeft. Luide en harde muziek daarentegen doet je sneller door de winkel lopen en heeft dus weinig effect op de verkoop. Klassieke muziek moedigt je aan om duurdere producten te kopen.

14. Je vindt NOOIT de trap om naar beneden te gaan

Giphy
In grote modeketens ga je vaak met de roltrap naar boven of met een trap die zich in het midden van de winkel bevindt. Als je daarna weer naar beneden wil, blijkt dat een gewone of kleinere trap die zich ergens achteraan verschuilt. Nog een trucje zodat je de hele winkel zou door lopen.

15. En de pashokjes, waar zijn die?

Giphy
Hetzelfde trucje wordt toegepast met de pashokjes. Die bevinden zich vaak ergens achteraan zodat je de hele winkel door moet om er te geraken. En meestal passeer je dan wel nog iets dat er leuk uitziet en dat je snel mee grabbelt om te passen.

16. In de spiegel zie je er plots verdacht beter uit

Giphy
Spiegels in pashokjes zijn vaak een beetje aangepast waardoor je er iets slanker uitziet. Daardoor ben je meer geneigd de kleren die je past te kopen. Hoe vaak heb je het al niet meegemaakt dat je dol bent op een outfit, maar wanneer je hem thuis nog een keer aantrekt, het resultaat plots tegenvalt?

17. De kassa is een valstrik

Giphy

Het meest winstgevende deel van de winkel is de kassa. Terwijl je staat aan te schuiven om af te rekenen trekken lekkere of leuke dingen je aandacht, waarbij je op het laatste moment besluit die ook maar te kopen. Snoep, tijdschriften, kleurrijke sokken, oorbellen en andere dingen die je eigenlijk niet nodig hebt, belanden zo in je winkeltas.

Je bent gewaarschuwd als je straks gaat kerstshoppen!

Bron: Business Insider, Daily Mail
Meer
Lees meer...