De vijf grootste smartphone-merken palmen ruim twee derde van de hele markt in, en Apple valt uit de top drie van populairste fabrikanten. Dat zijn enkele conclusies uit het jongste rapport van marktonderzoeker Gartner.
Het Gartner-rapport bevestigt wat andere marktonderzoekers ook al vaststelden: de Chinese smartphonemakers Xiaomi en Oppo zijn in opmars en lijken stilaan klaar om de fakkel van hun landgenoot Huawei over te nemen, terwijl het Zuid-Koreaanse Samsung zijn toppositie kan consolideren.
De grootste smartphonemakers
- Samsung (Zuid-Korea): 22 procent marktaandeel
- Huawei (China): 14,1 procent
- Xiaomi (China): 12,1 procent
- Apple (VS): 11,1 procent
- Oppo (China): 8,2 procent
Bron: Gartner, op basis van verkochte smartphones in derde kwartaal 2020
Samsung en Xiaomi waren de enige leveranciers in de top vijf die groei kenden in het derde kwartaal. Samsung profiteerde van zijn sterke positionering onder Android-gebruikers en registreerde een verkoop van 80,8 miljoen stuks, wat 2,2 procent meer is dan een jaar eerder.
Huawei out, Xiaomi in
Xiaomi groeide met een spectaculaire 34,9 procent over dezelfde periode. Het Chinese merk steekt zo Apple voorbij (44,4 miljoen verkochte smartphones tegenover 40,5 miljoen exemplaren) en stijgt voor het eerst naar de derde positie. Volgens Gartner zijn heel wat gebruikers van Huawei overgestapt naar Xiaomi. Ook andere onderzoeken zien het rijk van Huawei afbrokkelen.
De verkoop van de iPhone daalde licht (-0,6 procent) in het derde kwartaal, maar Apple hoeft niet te wanhopen. Gartner wijt de daling aan de later dan gebruikelijke lancering van de nieuwe iPhone-generatie, met latere leveringen tot gevolg.
Krimpende koek
De vijf grootste smartphone-merken zijn goed voor 67,5 procent van de markt, wat betekent dat voor de overige spelers er slechts 32,5 procent overblijft.
Bovendien krimpt de koek. Volgens Gartner is de wereldwijde smartphonemarkt in het derde kwartaal met 5,7 procent gekrompen tegenover een jaar eerder. De onderzoekers schrijven dat toe aan de coronapandemie, die de consumenten aanzet tot voorzichtigheid in hun niet-dringende aankopen. Ook de vertragingen in de uitrol van 5G-netwerken kunnen een rol spelen en tot uitstelgedrag leiden.