De ontslagen bij ING zijn “een opdoffer vanjewelste” voor het personeel maar de herstructurering is noodzakelijk, argumenteert de top van de bank, ook al kan ING goede cijfers voorleggen. Maar “je moet het dak repareren wanneer de zon schijnt” zegt ING-topman Ralph Hamers. In België verdwijnen 3.500 van de 8.500 jobs bij ING en Record Bank, 1.700 daarvan zijn “naakte” ontslagen.
“Ik ben me ervan bewust dat de impact op de tewerkstelling groot is en dat de aankondiging voor veel mensen een schok was. Het was ook voor mij geen gemakkelijke boodschap, maar dit is wel een noodzakelijke transformatie voor de toekomst van de bank” zei Rik Vandenberghe, de CEO van ING België.
Op de persconferentie werd nog eens benadrukt dat de weg van de digitalisering de enige weg is die ING kan en moet inslaan.
“Correct”
In België en Nederland is ING echter vooral een kantorenbank, maar ook hier zal de overgang naar een digitale bank verder doorgedreven (moeten) worden en “jammer genoeg gaat die beweging met een herstructurering gepaard.” Vandenberghe zei dat ING de hele operatie “correct” wil afhandelen naar het personeel toe.
Topman Hamers zei op de Nederlandse radio dat ING goede cijfers kan voorleggen. Hamers somt ze ook zelf op: meer dan 3 miljoen nieuwe klanten en 56 miljard nieuwe kredietverleningen. Maar dat is geen reden om niet te reorganiseren, benadrukte hij.
‘Repareren als de zon schijnt”
“We zijn een van de enige banken die groeien en we willen die groei gezond houden. Je moet het dak repareren als de zon schijnt. We staan er nu goed en sterk voor en vanuit die kracht moeten we deze verandering doorvoeren. Je moet het doen wanneer je het kunt, niet wanneer het te laat is.”
De vakbonden bij ING hebben opgeroepen om vandaag het werk neer te leggen. Voorts kondigen ze aan vrijdag te zullen staken. Premier Michel zit deze namiddag samen met de bonden.
Besparing
De beslissingen van de directie moeten leiden tot een jaarlijkse kostenbesparing van 900 miljoen euro in 2021, zo zegt het bedrijf in een persbericht met als titel Accelerating Think Forward. Doel van de nieuwe strategie is “de klantbeleving verder te verbeteren, het aantal primaire klanten te vergroten, de kredietverlening uit te breiden en de efficiency te verbeteren”. Tegelijk gaat men ook 800 miljoen euro investeren in “digitale transformatie”.
De christelijke bediendebond LBC spreekt over “een catastrofe voor de tewerkstelling en een schandalige aanpak voor een bedrijf dat winst maakt.” “De laatste vijf jaar heeft ING 7 miljard uitgekeerd aan de aandeelhouders. Vandaag betaalt het personeel de factuur”, zegt Herman Vanderhaegen.