Wij Belgen zijn eigenlijk een gevaar achter het stuur. Uit een nieuw Frans onderzoek dat in tien Europese landen werd uitgevoerd, blijkt dat we het meest van allemaal onze smartphone achter het stuur gebruiken.
We doen zo ongeveer alles wat niet mag achter het stuur: bellen, sms’en, mailen, maar ook te snel rijden en dronken achter het stuur kruipen. Volgens het Europese gemiddelde gebruikt ongeveer 26 procent van de bestuurders een smartphone terwijl ze aan het rijden zijn. Dat is al een hoog gemiddelde, maar in België mag je daar nog eens 11 procent bij rekenen.
Vanochtend gaf Wouter Vandenberghe van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) meer uitleg op Studio Brussel. Het BIVV gaat uit van de hypothese dat Belgen meer hun smartphone gebruiken omdat we met z’n allen zo vaak in de file staan. Maar we worden dat dan zo gewoon, dat we ook beginnen te sms’en en mailen op momenten wanneer we niet stil staan.
We drinken nog steeds te veel
Ondanks het succes van de BOB-campagnes de afgelopen jaren, drinken we ook nog steeds meer dan de meeste andere Europeanen vooraleer we achter het stuur kruipen. Exact een kwart van de bestuurders geeft toe wel eens te rijden op een moment dat ze een glaasje te veel op hebben. Bovendien leggen we onze eigen grens ook nog eens hoger dan andere Europeanen. Hoewel de Belgische wetgeving maar ongeveer twee glazen alcoholhoudende drank toelaat, leggen we onze eigen grens gemiddeld op 2,7 glazen. Vandenberghe zegt dat het echter de goede kant opgaat, maar dat we gewoon van heel ver komen.
Onze smartphone gebruiken, drinken, en dan kruipen we ook nog eens moe achter het stuur. Zo’n 26 procent van de bestuurders rijdt wel eens in zwaar vermoeide toestand. Een derde van alle Belgen ziet daar echter geen enkel probleem is, terwijl je reflexen dan wel degelijk een pak trager worden.
Nog enkele opmerkelijke cijfers:
- 25 procent van Belgen rijdt te dicht achter voorligger indien die hem/haar ergert (32% in Europa)
- 36 procent haalt rechts in op snelweg (32% in Europa)
- 52 procent claxonneert als het niet echt nodig is (47% in Europa)
- 9 procent stapt wel eens uit om te gaan klagen bij andere bestuurder (15% in Europa)