door Mick Van Loon gepubliceerd op om • 4 min lezen
Rampvlucht 4U-9525 van Germanwings is geen opsteker voor wie al niet graag in een vliegtuig kruipt. Hoe veilig is vliegen? We zochten het even voor je op.
1. “Ik heb toch de indruk dat er meer vliegtuigcrashes zijn.”
Ja en nee. Ja, da’s een indruk. Nee, er zijn er zeker niet meer. De “indruk” komt doordat er meer en betere media-aandacht is, plus, recentelijk, het feit dat er drie crashes waren in amper een week tijd in de zomer van 2014: Air Algerie Flight AH5017 van Burkina Faso naar Algiers (116 doden), Malaysia Airlines Flight MH17 (neergeschoten boven Oekraïne, 298 doden) en TransAsia Airways GE222 (48 doden in Taiwan).
Maar, dit is de realiteit, de grafiek van het aantal ongevallen met doden bij vliegtuigen die een capaciteit van meer dan 19 mensen hebben:
2. Er waren vorig jaar 37.399.725 vluchten van luchtvaartmaatschappijen met vliegtuigen die meer dan 19 passagiers kunnen vervoeren. En daarvan hadden er 12 een ongeluk waarbij doden vielen.
3. Op die meer dan 37 miljoen vluchten – in 2014 waren er voor het eerst meer dan 100.000 lijnvluchten wereldwijd per dag, 102.465 om precies te zijn – zaten drie miljard mensen. En van die drie miljard kwamen er zo veel om in een crash:
Het cijfer ligt hoger, maar, Malaysia MH17 zit daarin, met 298 doden, en die vlucht werd neergeschoten.
4. “Als er iets gebeurt, ben je sowieso dood”. Nee. Wanneer een passagiersvlucht neerstort heb je nog altijd 24 procent kans dat je het overleeft:
Wanneer een vliegtuig neerstort boven water is je kans om het te overleven zelfs 53 procent.
5. Momenteel is vliegen op een passagiersvliegtuig zo veilig dat je vier miljoen jaar lang elke dag 1 vlucht moet nemen opdat je zou sterven in een crash volgens David Ropeik, Risk Communication instructor aan Harvard University.
6. Maar als ie dan toch neerstort, wat zijn de gevaarlijkste momenten?
Eén op vier crashes met doden gebeurt tijdens de landing. 12 procent tijdens het opstijgen. 12 procent gewoon op de runway of wanneer het vliegtuig aan de grond staat.
7. De tien veiligste passagiersvliegtuigen die momenteel gebruikt worden, hebben gemiddeld één crash per vijf miljoen vluchturen, of per 4 miljard gevlogen kilometers. Als het auto’s zouden zijn, en ervan uitgaande dat je 160.000 kilometer rijdt met een wagen voor je hem vervangt, dan betekent dat dat je 25.000 auto’s na elkaar zou moeten verslijten voor je een dodelijk ongeval met eentje zou hebben.
8. En hoe zit het met terrorisme?
De kans dat je op een vlucht zit die te maken krijgt met een terroristisch incident – en dat gaat van een bom aan boord tot een poging tot kapen – is kleiner dan één op tien miljoen. 1 op 10.408.947 om precies te zijn.
9. Dat betekent dat de kans dat je dit jaar getroffen wordt door de bliksem (1 op 500.000) groter is dan dat er een terroristisch incident plaatsvindt op je vlucht moest je 20 keer vliegen dit jaar.