Europees antwoord op Uber: BlaBlaCar en Carpooling fuseren tot hét alternatief voor autodelen

Je hebt Uber: technologie om particulieren voor taxichauffeur te laten spelen en daar geld mee te verdienen. Daarnaast heb je een Europees alternatief: BlaBlaCar. Dat is technologie om je auto voor een rit te delen met anderen en de kosten te delen. Dat model zou wel eens een serieuze concurrent kunnen worden voor Uber, al 20 miljoen mensen zijn lid.

Je verwacht het niet meteen, een Franse startup die brokken maakt op wereldvlak. Maar dat is wat BlaBlaCar aan het doen is. Zelfs in die mate dat ze het poster child van de Franse regering zijn: gisteren tweette de Franse minister van Economie Emmanuel Macron dat het bedrijf “op weg is om een nieuwe wereldleider van het digitale te worden”.

Dat laatste is een beetje wishful thinking, maar de aanleiding van de tweet is wel duidelijk: BlaBlaCar neemt het Duitse Carpooling over. En daarmee worden de Fransen weer een pakje groter en is er een echte wereldspeler in de maak om ritten te delen.

Dat ritten delen is zo simpel als het klinkt: bestuurders die lid zijn van BlaBlaCar geven aan wanneer iemand kan meerijden, en pendelaars die mee willen, kijken of er ritten zijn. De kosten worden netjes uitgerekend en gedeeld. En iedereen wint. Zeker bij studenten is het een heel populaire app.

20 miljoen gebruikers

De Fransen haalden in juli vorig jaar 100 miljoen dollar terug op, ongeveer 10 miljoen in 2012. Het bedrijf werd in 2006 gesticht door Frédéric Mazzella (CEO), Francis Nappez (CTO) en Nicolas Brusson (COO). Ondertussen zitten ze in 18 landen: onder meer Frankrijk, Duitsland, Italië, Portugal, Polen, Rusland, Spanje, Oekraïne en de UK. Door de fusie komen ze nu op 20 miljoen gebruikers.

Voor België hebben ze een beetje een pijnlijke positie: de BlaBlaCar.be verwijst naar de Franse site, Nederlandstaligen moeten maar naar BlaBlaCar.nl. Niet meteen de manier om snel klanten te halen bij de meer dan 6 miljoen Vlamingen.

De Fransen nemen nu dus Carpooling over, dat zijn Duitsers met een gelijkaardig verhaal. Ze lanceerden al in 2001, met steun van automaker Daimler. Ook daar stonden drie MBA-studenten aan de wieg. Carpooling heeft 6 miljoen geregistreerde gebruikers en bijna 1 miljoen ritten per dag.

Concurrenten voor Uber

De overname maakt dat er nu één grote speler komt, “een van de grootste platformen van de sharing economy” zeggen ze zelf. “De vraag voor betrouwbare service rond rittendelen in de Europese markt is gigantisch. En door onze operaties nu te fuseren met die van Carpooling.com kunnen we nog betere service aanbieden, met name in Duitsland en in Centraal- en Oost-Europa. Dit is een échte verbetering, want het aanbod wordt veel groter”, zegt BlaBlaCar-baas Frédéric Mazzella in een statement.

De Amerikanen van Uber zijn geen rechtstreekse concurrent, want daar gaat het eigenlijk over een equivalent van taxiritten, maar het is duidelijk dat er grote overlap is. Carpooling.com werkte al een stukje samen met Uber. Maar het model van ritten delen zou wel eens een serieuze bedreiging kunnen worden voor de Amerikanen: het is goedkoper, sympathieker en bovendien helemaal legaal. Omdat de chauffeur niets verdient, maar gewoon kosten deelt, moet er geen sociale wetgeving gevolgd worden. Bij Uber-chauffeurs moet dat wel.

Meer
Lees meer...