Apple heeft zoals verwacht zijn eigen muziekstreamingdienst aangekondigd: Apple Music. Het idee is dat die Spotify, Deezer & co van de markt moet spelen. Maar iets revolutionairs hebben we niet gezien.
De muziekdienst komt op 30 juni uit, niet alleen voor iOS, maar ook met versies voor Windows en Mac. Een versie voor Apple TV en Android volgt in de herfst. De Apple Music-app zal via iOS 8.4 standaard op alle ondersteunde apparaten geïnstalleerd worden en ze combineert de via iTunes aangeschafte muziek met een streamingaanbod. Apple maakt er ook een big deal van dat naast muziek ook videoclips in de app kunnen worden afgespeeld.
Remember Ping
Met Apple Music willen de boys in Cupertino ook nog eens een stapje wagen in sociale media. De vorige poging, Ping (herinnert iemand die zich nog?), was een ramp. Music Connect heet de opvolger. Artiesten krijgen een eigen pagina, waarop zij bijvoorbeeld nummers die zij leuk vinden kunnen delen. Gebruikers kunnen vervolgens reageren op de pagina, vergelijkbaar met hoe dat op bijvoorbeeld Facebook werkt. Het is ook allemaal niet zo nieuw als Apple wil doen laten uitschijnen, en in realiteit is het vooral handig als promostunt voor bands en vooral voor hun platenlabels.
Zane
Naast de muziekstreamingdienst lanceert Apple ook Beats 1, een liveradiozender die wereldwijd beschikbaar is en vanuit Music te beluisteren is. Beats 1 wordt continu beheerd door radio-dj’s. “The truth is: internet radio isn’t really radio, it’s just a playlist of songs. So we wanted to do something really big: a worldwide radio station broadcasting around the globe”, zei Jimmy Iovine daarover. Iovine is, if beter, was, samen met Dr. Dre de man achter Beats, de muziekstreamingdienst die Apple kocht voor 3 miljard, en die het hart vormt van Apple Music.
De radio-zender wordt geleid door de voormalige BBC-deejay Zane Lowe. Apple kocht die, en een deel van zijn team, gewoon weg bij de BBC. Beats 1, de zender, zal 24 uur per dag gemaakt worden vanuit drie verschillende studio’s, in New York, Los Angeles en Londen.
Menselijke afspeellijsten
Apple Music hoopt zich verder vooral te onderscheiden door “menselijke afspeellijsten”. Volgens Iovine is er niets irritanter dan dat je naar een nummer aan het luisteren bent en dat het volgende nummer er totaal niet bij past. Volgens hem komt dat omdat veel diensten gebruikmaken van algoritmes om afspeellijsten te maken, Apple wil vooral inzetten op afspeellijsten die door mensen zijn gemaakt. Ook dat is niet nieuw: de meeste streamingdiensten hebben dat al in hun aanbod zitten.
Apple Music wordt 30 juni gelanceerd in honderd landen en kan de eerste drie maanden gratis gebruikt worden. Een abonnement kost 9,99 dollar per maand in de VS, wat naar alle verwachtingen 9,99 euro wordt bij ons. Daarmee zit Apple aan dezelfde prijs als zowat alle concurrenten, van Google Play Music tot Spotify en Tidal van Jay Z.
Er komt ook een speciale familiebundel voor 14,99 dollar per maand voor maximaal zes gezinsleden. Dat is iets dat ze bij Spotify ook al aankondigden overigens.
Bovendien is nog onduidelijk hoe groot het aanbod van Apple Music bij de lancering precies is.
Valse hoop?
De muziekindustrie kijkt halsreikend uit naar Apple Music. Bij platenlabels denken ze dat de muziekdienst hun business kan redden, een beetje zoals gedrukte media dat deden toen Apple met de iPad kwam. Maar kan dat wel? Betaald streamen, ondanks het feit dat er nu al massa’s diensten zijn, is niet echt een succes. Amper 41 miljoen mensen in de hele wereld betalen momenteel om muziek te kunnen streamen, terwijl nog eens 100 miljoen luisteren naar de gratis versies.
De muziekindustrie hoopt wellicht dat Apple het aantal gebruikers ferm gaat opkrikken. Maar, een toenemend aantal mensen in de business gelooft ook dat mensen nu echt in een betaalmodel dwingen nefast kan zijn en alleen maar het illegaal downloaden en kopiëren zal aanmoedigen. Charles Caldas, de CEO van Merlin, een consortium van onafhankelijke labels, ziet een nieuw Napster-moment: “The major labels screwed Napster and screwed the market by killing what was potentially the biggest opportunity the industry could imagine in getting into the digital space early. If they follow through with this, they are going to do it again”.