De Crem reageert in’t Latijn op aanval De Wever: “Vulgare amici nomen, sed rara est fides”

Pieter De Crem (CD&V) lijkt zich de aanval van Bart De Wever (N-VA) niet al te zwaar aan te trekken. Die had zich luidop afgevraagd hoe de staatssecretaris voor Buitenlandse Handel, nochtans blijkbaar “een persoonlijke vriend”, zijn dagen vult. De Crem reageert bij de krant De Tijd met een Latijns gezegde: “Vulgare amici nomen, sed rara est fides”. Oftewel iets als: een trouwe vriend is zeldzaam.

N-VA-voorzitter Bart De Wever had tijdens zijn trip in New York City keihard uitgehaald naar de functie van federaal staatssecretaris van Buitenlandse Handel, momenteel Pieter De Crem (CD&V). “Het federale niveau lijkt zichzelf te willen heruitvinden op vlak van Buitenlandse Handel. We hebben nu zelfs weer een ‘minister’. Wat doet die de hele tijd? Zichzelf bezig houden? Ik ben niet de enige die het zich afvraagt.”

CD&V-kopstukken Wouter Beke (“Je maakt bij de regeringsvorming afspraken, die moet je niet en cours de route in vraag stellen”) en Kris Peeters (“Wat De Wever gezegd heeft is niet verstandig, zeker niet voor een voorzitter van een meerderheidspartij”) reageerden woedend.

Bij De Crem lijkt dat volgens de krant De Tijd nogal mee te vallen. Al geeft hij wel een kleine steek in’t Latijn, de taal die De Wever zo graag spreekt, aan de Antwerpse burgemeester: “Vulgare amici nomen, sed rara est fides”. Wat vertaald kan worden als: de naam van een vriend is gewoon, maar een trouwe vriend is zeldzaam.

“Eerste salesman van de nv België”

“In een geest van samenwerkingsfederalisme probeer ik de gewestelijke export-initiatieven ten volle te ondersteunen”, legt hij aan de krant ook exact uit wat hij nu eigenlijk elke dag doet. “De voorbije maanden waren er reeds de zeer succesvolle prinselijke missies en verschillende thematische missies onder andere met Voka. Ik ben met andere woorden het levende aanspreekpunt voor het bedrijfsleven in het kader van de export. Vandaar dat ik de eerste salesman van de nv België ben.”

“Ik voel mij happy als bedrijven na een missie of een interventie meedelen dat ze contracten hebben binnengehaald, waardoor de werkgelegenheid van vele mensen is gegarandeerd of waardoor nieuwe jobs worden gecreëerd”, besluit hij.

Meer
door Redactie
Lees meer...