Een Facebookspelletje spelen op je iPad, dat kan niet altijd, want daarvoor moet je games uit de App Store kunnen downloaden. Voor enkele grote spelers blijkt dat problematisch omdat ze niet door Apples systeem heen raken.
In het nieuws: Facebook, Google en Microsoft clashen met Apple. De drie bedrijven krijgen hun gaming-apps – Facebook Games, Google Stadia en Microsoft Game Pass – niet in de App Store omdat ze niet door het reviewproces van de winkel geraken.
Wat is het probleem precies? Facebook en co. hebben in de apps een hele waaier aan spelletjes zitten. Die spelletjes moeten elk individueel beoordeeld worden, aangezien ze in-game naar elkaar door kunnen linken. Dat hebben Facebook en Google Stadia niet gedaan, waardoor ze niet gepubliceerd kunnen worden. Ook alle apps die naar de games linken, zoals de Facebook-app zelf, worden dus in principe geweigerd.
Waarom doen ze dat niet? Apple handhaaft de regel enkel voor gaming apps en dus niet voor andere media-tycoons zoals Netflix. Nochtans zit ook daar een hele catalogus verborgen, die niet stuk voor stuk gereviewed wordt.
Wat zegt Apple? ‘De App Store is gemaakt om een veilige en vertrouwde plaats te kunnen zijn voor klanten om apps te ontdekken en te downloaden en een goede zakelijke mogelijkheid voor alle ontwikkelaars van apps’, zei een woordvoerder vorige week aan techsite Business Insider. ‘Voor apps in de Store komen, moeten ze aan dezelfde richtlijnen voldoen. Die moeten klanten beschermen en een gelijk speelveld voorzien voor ontwikkelaars.’
Waarom het verschil tussen apps en media? Volgens Apple zijn games interactief en zijn de verwachtingen van de klant anders voor games. Dat gaat dan niet alleen over content, maar ook over zoekbaarheid, in-app-betalingen en App Store-lijsten.
De tijdelijke oplossing: Facebook heeft alle links naar Facebook games verwijderd in de gewone apps. Anders zou je op iOS bijvoorbeeld niet op Facebook kunnen. Ook Google haalde de optie om games te streamen in Stadia uit z’n iOS-app, maar dat betekent dat de app de facto een lege schelp is geworden. Microsoft gaat z’n Game Pass in eerste instantie zelfs enkel beschikbaar maken op Android-toestellen.
Het grote probleem: De apps moeten dringend een deal zien te maken met Apple, want die heeft zowat 50 procent van de Amerikaanse mobiele markt in handen. De getroffen bedrijven doen dan ook luidkeels hun beklag, voorlopig evenwel zonder succes.