Hoewel we dagelijks actief zijn op sociale media beseffen we vaak niet hoe zwaar die ons leven controleren. De documentaire The Social Dilemma op Netflix onderzoekt hoe websites zoals Facebook, Twitter en Instagram werken. Daarvoor spreken ze met een indrukwekkende lijst insiders die een schrikwekkend beeld schetsen.
De laatste jaren zijn er regelmatig schandalen over privacyproblemen op sociale media. Daarnaast blijkt ook steeds meer hoe groot de invloed van sociale media is op wat we te zien krijgen. De Netflix-documentaire The Social Dilemma toont aan dat dit alles geen fout is, maar juist de bedoeling is van websites zoals Facebook, Twitter en Instagram.
Getuigenissen
“Ik wil dat mensen weten dat alles wat ze online doen, wordt bekeken, gevolgd en gemeten”, zegt voormalig Twitter-manager Jeff Seibert in de trailer van de documentaire. “Elke actie die je onderneemt, wordt zorgvuldig gecontroleerd en vastgelegd. Ze volgen exact bij welke beelden je stopt, waar je naar kijkt en hoe lang je ernaar kijkt.”
Het zijn juist dergelijke getuigenissen van voormalige topmensen uit de branche die de kracht zijn van The Social Dilemma. Het zijn technici en ontwikkelaars die hebben bijgedragen aan de opbouw van de online wereld, maar eruit zijn gestapt toen ze doorhadden wat voor schade die kan aanrichten.
Gedrag voorspellen en beïnvloeden
Zij leggen uit hoe alles aan sociale media als doel heeft je te manipuleren en verslaafd te maken. Zo proberen ze ons gedrag te voorspellen, sturen en beïnvloeden. Naast Seibert hoor je ook onder andere ook de voormalige topman van Pinterest, Tristan Harris.
Het indrukwekkende The Social Dilemma is van filmmaker Jeff Orlowski. Die maakte in het verleden met Chasing Ice en Chasing Coral twee bekroonde documentaires over het klimaat. Zijn nieuwste docu staat nu op Netflix en zal je zeker niet koud laten.