Kinderen met homoseksuele ouders behalen betere resultaten op school dan kinderen met heteroseksuele ouders. Dat blijkt uit een onderzoek van drie onderwijseconomen van de KU Leuven. De belangrijkste oorzaak is dat homoseksuele koppels vaker een hogere sociaaleconomische status hebben. Voor het onderzoek werden zo’n 3.000 kinderen met homoseksuele ouders vanaf hun geboorte gevolgd.
Het onderzoek werd gevoerd door Deni Mazrekaj, Kristof De Witte en Sofie Cabus, drie onderwijseconomen van de KU Leuven. Het is de eerste keer dat een onderzoek op lange termijn de gezinssituatie (meer bepaald de seksuele voorkeur van de ouders) koppelt aan de schoolloopbaan van kinderen. Het gaat om belangrijke informatie, want anno 2020 komen heel wat kinderen na een echtscheiding in een homoseksueel gezin terecht. Dat echtscheidingen een negatief effect hebben op schoolresultaten is al langer bekend. Door de gezinssituatie te koppelen aan schoolloopbaan, konden de kinderen die vanaf hun geboorte bij homoseksuele ouders wonen, apart bestudeerd worden.
3.000 kinderen uit Nederland
Voor dit onderzoek volgden de onderzoekers zo’n 3.000 kinderen met homoseksuele ouders vanaf hun geboorte tot het einde van de lagere school. Ongeveer een derde van de kinderen werd zelfs gevolgd tot het einde van het secundair onderwijs.
De gezinnen die bestudeerd werden, woonden allemaal in Nederland. Daar mogen homoseksuele ouders namelijk al sinds 2001 trouwen en kinderen adopteren. Er ligt voor onderzoekers dus veel data voor het rapen bij onze noorderburen.
Voor ons land is er momenteel nog niet zoveel data beschikbaar als in Nederland. “Maar gezien de gelijkenissen tussen België en Nederland vermoeden we dat deze bevindingen ook opgaan voor België”, stellen de onderzoekers in de Mediahuis-kranten.
Sociaaleconomische status
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat kinderen met homoseksuele ouders in zowel het basis- als in het secundair onderwijs beter presteren dan kinderen met heteroseksuele ouders.
De belangrijkste verklaring: homoseksuele koppels hebben in Nederland vaak een hoge sociaaleconomische status. Het is al langer bekend dat een hogere sociaaleconomische status vaak samengaat met betere schoolresultaten van de kinderen.
Meer motivatie
Zelfs wanneer de factor sociale status buiten beschouwing gelaten wordt, zien de wetenschappers nog een klein verschil tussen kinderen met homoseksuele ouders en kinderen met heteroseksuele ouders.
Een mogelijke verklaring: homokoppels zouden meer gemotiveerd zijn op vlak van onderwijs, omdat ze zowel op financieel als op juridisch vlak barrières moesten overwinnen in het leven. Daardoor zouden ze meer geneigd zijn om hun kinderen te stimuleren om het goed te doen op school dan het doorsnee heteroseksuele koppel.